НКЖИ стартира процедури за жп свързване на летищата в Бургас и Пловдив
Публикувани са няколко предварителни обявления за предстоящи търгове, които може да дадат тласък на проектите
До края на годината Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ще стартира различни търгове, с които ще задвижи някои от важните жп проекти в страната. Това става ясно от предварителни обявления, публикувани в Регистъра за обществени поръчки. Така например ще се направят първите стъпки към железопътното свързване на летищата в Бургас и Пловдив.
За тези два проекта се говори от няколко години, но така и не навлизат в съществена фаза, въпреки че са включени за финансиране по европейски програми.
НКЖИ е публикувала обявления за предварителна информация по четири различни процедури, свързани с жп връзките към двата аеропорта. В тях е посочена и индикативна стойност на всяка поръчка, която ще бъде обявявана. Същински строителни дейности най-вероятно няма да стартират тази година, но ще се изготвят необходими документи, които да утъпчат пътя на проектите.
Жп връзката с летище Бургас
Предварителното обявление е за изработването на анализ на разходи и ползи, както и формуляр за кандидатстване за изграждането по проекта. Прогнозната стойност на процедурата, която ще бъде обявена, е 50 хил. лв. без ДДС. Като дата за стартиране на търга е посочен 15 октомври 2024 г.
Свързването на жп гарата и летището бе обявено в средата на 2021 г, когато НКЖИ стартира процедура за изготвяне на проект. Идеята обаче датира поне от 2010 г. Предварителните дейности по проекта, като предпроектни проучвания и др., се финансират по линия на Механизъм за свързване на Европа.
През юни миналата година от отговор на бившия транспортен министър Христо Алексиев стана ясно, че тези процедури трябва да приключат именно до края на настоящата година. Същинските строителни дейности пък може да започнат през юли 2025 г., подчерта тогава бившият министър, но за тях трябва да има положително становище по доклад за ОВОС и приключени отчуждителни процедури.
Цялата отсечка е планирана да бъде с дължина от около 13 км, като дейностите ще струват около 55.6 млн. лв. без ДДС и се съфинансират от „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
По време на строителството трябва да бъдат изградени приблизително 11 км единична електрифицирана железопътна линия между жп гара Владимир Павлов и летище Бургас, както и 1 жп гара и 2 жп спирки по протежение на железопътния коловоз и 1 спирка на релсите на летище Бургас за удобство на пътниците. Влаковете ще се движат с между 60 и 80 км/ч. Ще се строят 2 пешеходни надлеза, 3 пътни надлеза, 1 жп подлез и 1 жп мост. Освен това ще бъдат изградени и системи за сигнализация и телекомуникация.
Проектът е от изключително значение, тъй като ще даде възможност жп линията да бъде продължена към Слънчев бряг и останалите курортни места, стигайки до Свети Влас. От отговор на бившия транспортен министър Николай Събев в началото на 2022 г. става ясно, че за направлението има разработени 5 варианта на жп трасе, но без да има осигурено финансиране за реализацията му.
Жп връзката с летище Пловдив
За свързването на жп гарата и летището в Пловдив има публикувани общо 3 предварителни обявления, свързани с различни процедури по проекта. Първото е за изготвяне на технически проект и технически спецификации за строителство и изработване на ПУП. Прогнозната стойност на поръчката ще е малко над 1 млн. лв. без ДДС и най-вероятно ще бъде обявена на 15 февруари, според предварителното обявление.
След това ще бъде стартирана и процедура за оценка на съответствието на техническия проект със съществените изисквания към строежите съгласно Закона за устройство на територията. Прогнозната стойност е заложена да бъде 102 хил. лв. без ДДС, като търгът ще стартира на 20 март.
Последната заложена процедура е свързана с изготвянето на доклад за ОВОС и доклад за оценка степента на въздействие за проекта. Прогнозната стойност тук е 49 хил. лв. без ДДС, като се очаква търгът да бъде пуснат на 15 октомври. За момента не е ясно кога може да стартира строителство, дори и да бъдат извървени успешно всички стъпки.
Припомняме, че жп свързването на гара Крумово с летище Пловдив е част от по-мащабния проект за модернизация на жп възел Пловдив и изграждането на градска железница в града. Идеята за нея бе представена през февруари миналата година от бившия транспортен министър Христо Алексиев. Проектната скорост на влаковете е 80 км/ч.
Тогава стана ясно, че проектът за изграждане на жп връзка между гарата и летището е включен за финансиране в ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. Дейностите ще струват около 44 млн. лв.
През март месец станаха ясни и 13-те планирани спирки на градската железница. Интересен момент е, че тя трябва да се обслужва от новите влакове, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. Процедурите за тях се управляват от Министерство на транспорта, но без голям успех до момента.
Освен по-добрата транспортна свързаност за града под тепетата, реализацията на проекта може да подпомогне плановете за концесия на летището. Припомняме, че през последните години стартираха няколко процедури за избор на концесионер, но никой не прояви интерес към аеропорта. В края на 2022 г. бившият министър Алексиев заяви, че големият проблем са частни имоти, намиращи се на територията на аеропорта.