Нов екологичен тренд заплашва модната индустрия
Подобно на \"срама от летене\", отново от Швеция тръгва акция срещу купуването на нови дрехи и насърчаването на повторната им употреба
~ 2 мин.
Може да изглежда, че климатичната криза само променя начина, по който мислим в малък мащаб, но на друго ниво тя изцяло прекроява поведението на потребителите.
Едно от местата, където тенденциите в консуматорството забелязват драматични промени, е в Швеция - и там се оформя ново движение за безотговорния характер на консуматорството, според информация на Aftonbladet, цитирана от BusinessInsider.
Към нарастващия списък на неологизми на шведски, използван за препращане към екологични проблеми, като flygskam, или „срам от летене" - движение срещу замърсяващите околната среда полети, сега се добавя още един нов израз - „köpskam“, което грубо се превежда като „срам, свързан с пазаруването или консумацията“.
Според изпълнителния директор на HUI Research Йонас Арнберг вероятно е само въпрос на време преди терминът да стане широко разпространено понятие.
Терминът вероятно неслучайно произхожда от Швеция - родната страна като 16-годишната ученичка активистка Грета Тунберг, и се използва най-вече за модния сектор.
Използва се предимно за обозначаване на липсата на екологична отговорност, когато хората купуват прекомерни количества дрехи.
Според Организацията на обединените нации модната индустрия произвежда повече въглеродни емисии от всички международни полети и морски превози.
Тъй като осведомеността за това нараства, промяната настъпва както в пазаруването, така и в социалните мрежи - не само на по-екологични места като Швеция, но и по целия свят.
Все още може да няма универсален термин за концепцията, но със сигурност изглежда, че скоро може да има такъв.
Да сте в крак с най-новите тенденции или да използвате социалните си мрежи, за да покажете най-новите си модни находки, може би е било популярно при малко по-възрастните поколения, но сега сериозно се отрича от по-младите хора, поне в Швеция.
Срамът от пазаруването, поне когато се отнася до консумация на продукти, които не са необходими или закупуване на повече от една бройка, сега е набираща популярност тенденция в скандинавската страна.
Наред с тази нововъзникваща тенденция на „срам“ се увеличи и закупуването на дрехи втора употреба, както за собствена употреба на потребителите, така и за други хора.
До такава степен, че облеклата втора употреба вече не се считат за неподходящи вещи, които да давате като подаръци.
Едно от местата, където тенденциите в консуматорството забелязват драматични промени, е в Швеция - и там се оформя ново движение за безотговорния характер на консуматорството, според информация на Aftonbladet, цитирана от BusinessInsider.
Към нарастващия списък на неологизми на шведски, използван за препращане към екологични проблеми, като flygskam, или „срам от летене" - движение срещу замърсяващите околната среда полети, сега се добавя още един нов израз - „köpskam“, което грубо се превежда като „срам, свързан с пазаруването или консумацията“.
Според изпълнителния директор на HUI Research Йонас Арнберг вероятно е само въпрос на време преди терминът да стане широко разпространено понятие.
Терминът вероятно неслучайно произхожда от Швеция - родната страна като 16-годишната ученичка активистка Грета Тунберг, и се използва най-вече за модния сектор.
Използва се предимно за обозначаване на липсата на екологична отговорност, когато хората купуват прекомерни количества дрехи.
Според Организацията на обединените нации модната индустрия произвежда повече въглеродни емисии от всички международни полети и морски превози.
Тъй като осведомеността за това нараства, промяната настъпва както в пазаруването, така и в социалните мрежи - не само на по-екологични места като Швеция, но и по целия свят.
Все още може да няма универсален термин за концепцията, но със сигурност изглежда, че скоро може да има такъв.
Да сте в крак с най-новите тенденции или да използвате социалните си мрежи, за да покажете най-новите си модни находки, може би е било популярно при малко по-възрастните поколения, но сега сериозно се отрича от по-младите хора, поне в Швеция.
Срамът от пазаруването, поне когато се отнася до консумация на продукти, които не са необходими или закупуване на повече от една бройка, сега е набираща популярност тенденция в скандинавската страна.
Наред с тази нововъзникваща тенденция на „срам“ се увеличи и закупуването на дрехи втора употреба, както за собствена употреба на потребителите, така и за други хора.
До такава степен, че облеклата втора употреба вече не се считат за неподходящи вещи, които да давате като подаръци.
Всъщност мнозина харесват идеята, че на дрехите се дава втори шанс за живот - за мнозина има и добавена стойност, свързана с това да се търси усилието за търсене на дрехи въз основа на личния стил на индивида, а не на най-новите модерни облекла.
Докато степента, в която активизмът на Грета Тунберг е повлияла върху поведението на по-младите хора - за които се смята, че са отговорни основно за тенденцията - е неясна, очевидно е, че осъзнаването на това как различните индустрии влияят върху околната среда променя начина на поведение на по-младите потребители.
Още по-ясен е фактът, че Швеция се насочва към нови модели на поведение, които са по-отговорни за околната среда и които биха могли напълно да трансформират модната, хранителната и транспортната индустрия.