Нов вид недостиг този път удря производители на алкохол в САЩ
Търговската война на Тръмп с Китай и пандемията доведоха до липса на стъклени бутилки
От дестилерии за уиски в Кентъки до винопроизводители в слънчева Калифорния, търсенето на стъклени бутилки изпревари предлагането тази година. Анализаторите определят явлението като верижна реакция, предизвикана отчасти от пандемията от коронавирус. Това се случва в момент, когато световната верига на доставки продължава да търпи тежестта на нарастващото потребление, недостига на работна ръка и забавянето на производството по места. Целият този микс вече повиши разходите за транспорт и инфлацията.
Сега секторът на спиртните напитки в САЩ усеща недостига на стъкло, като той засяга всякакви видове производители – независимо дали става дума за текила, водка или уиски. По думите на Дейвид Озго, главен икономист на Съвета за дестилирани спиртни напитки, големите дестилерии имат многогодишни договори за милиони бутилки и въпреки това сега са поставени в ситуация да правят избор какви размери да получават. Според него ще се наблегне на популярните като 750 мл.
Специално в САЩ недостигът може да се отрази върху избора за крайния потребител, който може да се наложи да чака по-дълго, за да намери търсения продукт, пише CNBC.
Откъде идват проблемите
Повечето от стъклените бутилки в САЩ на пример идват от чужбина. Преди години производителите на стъкло се насочиха към страни, където то може да се прави по-евтино – най-вече в Азия. Маурисио Перес, северноамерикански регионален директор на панамския доставчик на стъкло BPS Glass, изчисли, че 60 до 70% от стъклените бутилки идват от Китай, поне преди търговската война на администрацията на Тръмп.
Митата върху вноса на стъкло от там обаче накараха някои производители да внасят от фабрики в Европа или Латинска Америка. След това избухна пандемията, а оттам нарушенията във веригата на доставки по света.
За винопроизводителите извън САЩ проблемът е още по-сериозен. Според Перес производителите на вино и спиртни напитки в Латинска Америка са изправени пред по-дълбок недостиг, тъй като по време н търговската война някои компании са започнали да използват стъкло, произведено в страни като Чили, а не Китай.
Това е ситуация, от която не се излиза лесно. Може да отнеме година или две, за да се изградят стъклени пещи или да се установят нови производствени линии.