Нови проверки, стари изводи: Ремонтираните пътища в България са неравни и липсва асфалт
Всички изпълнители са поканени да отстранят нередностите, като до момента всички са приели
Напълно завършени са проверките за качеството на 13 пътни участъка, които бяха стартирани през септември от регионалния министър Андрей Цеков. Те показват, че 4 от проверените пътища са неравни, а други 7 са с по-тънък асфалт от заложения по проект. Единствената разлика с проверките на служебната власт, които отново констатираха тънък и некачествен асфалт по основни пътни артерии в страната, е, че сега са проверявани само обекти в срок на гаранционна поддръжка.
По думите на Цеков всички изпълнители са поканени да отстранят недостатъците, като засега няма такива, които са отказали. До момента обаче само един е положил ново асфалтово покритие на третокласния път Бяла Слатина – Търнак – Плевен.
Общата дължина на проверените пътища е 165 километра, като са избирани обекти, за които предстои изтичането на гаранционните срокове. Това е бил водещ критерий при избора на обекти. Проверена е надлъжната равност, както и дебелината на асфалтовите покрития – основен пласт, износващ пласт и биндер. Взети са общо 312 сондажни проби, т.е. ядки.
Четири от проверените 13 обекта са с нарушена надлъжна равност, а при други 5 са установени отклонения в дебелината на пътната настилка. По думите на Цеков в някои от обектите недостатъците са локални, но в други са системни, т.е. нередности са открити по дължината на целия проверяван участък.
Участъци с тънък асфалт, снимка: БТА
По проектни изисквания общата дебелина на асфалта трябва да е около 21 см, като са достъпни отклонения до 19 см. Общата дебелина на асфалта на проверените обекти обаче е около 15 см, т.е. тези пътища са по-тънки с 5-6 см. Според министъра това е сигнал за пропуски в текущия контрол по време на изпълнението на обектите.
Това е сигнал относно функционирането на системите за контрол от страна на изпълнител, надзорни фирми и държавата. Необходимо е да се повиши качеството на текущите контроли по време на изпълнението.“
И ако бившият министър Иван Шишков заяви, че ще предаде резултатите за некачествения асфалт на прокуратурата, то сегашният министър не бърза да го прави. По думите му основната отговорност на Агенция „Пътна инфраструктура“ и министерството е „да осигури точното изпълнение на сключените договори.“
Ако е изпълнено с недобро качество, то трябва да се постигне в гаранционните срокове. Оттам насетне дали недостатъците са престъпни състави, аз не мога да го кажа. Това изисква проверка на актовете и протоколите, които са съставени по време на строителството.“
Министърът допълни, че ДНСК е уведомен и трябва да каже дали има разминаване между въведеното в експлоатация и констатациите от проверките. Едва тогава би станало ясно дали има основание за наказателно производство.
Докладите са публични, ще ги качим на нашия сайт и правораздавателните органи може да предприемат действия“, коментира Цеков.
Той допълни, че проверките продължават и през този месец.