Novo Nordisk достигна пазарна стойност от 500 млрд. долара
Датската фармацевтична компания изпреварва гиганта в областта на луксозните стоки LVMH
Novo Nordisk става втората европейска компания, чиято пазарна стойност надхвърли 500 млрд. долара, подкрепена от оптимистичните прогнози за хитовите ѝ лекарства за отслабване, които предизвикаха голям скок в продажбите и печалбите. Датската компания премина този етап в сряда, когато акциите ѝ поскъпвнаха с 4.1% - ниво, достигнато единствено от собственика на Dior - LVMH, предава Bloomberg.
Фармацевтична компания изпреварва гиганта в областта на луксозните стоки, изкачвайки се в светлината на прожекторите, тъй като лекарствата за затлъстяване и диабет - Wegovy и Ozempic - доказват, че могат да помогнат на хората да свалят нежеланите килограми, като ограничат апетита им.
Резултатите на компанията предизвикват нов оптимизъм, тъй като производителят на лекарства заяви, че приходите могат да нараснат с до 26% тази година, а оперативната печалба - с до 29% при постоянни обменни курсове. Според анализатора на Bloomberg Intelligence Майкъл Шах, прогнозата изглежда консервативна.
Производителят на лекарства изпитва трудности да отговори на търсенето на Wegovy и Ozempic, които имат една и съща активна съставка. В сряда той съобщи, че е увеличил повече от два пъти броя на стартовите дози Wegovy, които доставя в САЩ, което ще позволи на повече хора да започнат лечението. Миналата година компанията обяви инвестиции в размер на 8.7 млрд. долара за увеличаване на производствения си капацитет. Дали това ще доведе до дългосрочни продажби, ще зависи от два фактора: конкуренцията на представения в края на миналата година Zepbound на Eli Lilly & Co. и от това колко дълго хората са готови да продължат да приемат лекарството.
Акциите на Novo поскъпват с 60% през последната година, подхранвани от манията по отслабването. Те поскъпват с 4.1% по време на търговията в Копенхаген в сряда. Възвръщаемостта контрастира с тази на швейцарския производител на лекарства Novartis AG, чиито акции падат на фона на загрижеността за перспективите за растеж. Някои анализатори са скептично настроени, че резултатите на Novo Nordisk могат да се задържат дълго. Според данни, събрани от Bloomberg, през следващите 12 месеца се очаква акциите на компанията да намалеят с около 3%.
Novo Nordisk остава най-непредпочитаната от нас акция въз основа на оценката и дългосрочните тенденции“, пише анализаторът на Jefferies Питър Уелфорд в бележка.
Според Джо Уолтън от UBS „големите очаквания“ за фармацевтичния производител вече са отразени в неговата оценка. С навлизането на Lilly на пазара, на който Novo Nordisk е пионер, датската компания предупреди за „засилване на конкуренцията“. Тя също така заяви, че очаква натиск върху цените на своите лекарства за затлъстяване и диабет.
Застрахователите в САЩ се противопоставят на нарастващите разходи за лечение за отслабване. Северна Каролина прекратява покриването на лекарства като Wegovy за държавните служители, след като нейният държавен здравен план е похарчил 100 млн. долара за тези лекарства през миналата година, което може да е предвестник на това, което предстои да се случи, тъй като платците се опитват да преговарят за цените.
Ключови за извоюването на по-широко покритие са резултатите от голямо проучване, публикувано миналата година, което показва, че Wegovy може да помогне за намаляване на риска от инсулти и инфаркти при хора с наднормено тегло и сърдечни заболявания. Производителят на лекарства е поискал регулаторно одобрение за промяна на етикета, което ще позволи Wegovy да се предписва на такива пациенти. Американската администрация по храните и лекарствата е предоставила приоритетно разглеждане на искането.
Лекарството също така успява да помогне за облекчаване на болката на пациенти със затлъстяване при артрит на коляното в клинично изпитване“, съобщи компанията.
Печалбата на Novo Nordisk за последното тримесечие нараства с 62% до 22 млрд. крони (3.2 млрд. долара), което съответства на прогнозите на анализаторите. Продажбите на Wegovy, възлизащи на 9.6 млрд. крони, бяха под очакванията на фона на ограниченията в доставките. По информация на Forbes с такъв бърз растеж Novo Nordisk детронира френския LVMH като най-ценната публична компания в Европа и нейната пазарна стойност е по-голяма от годишното икономическо производство на родната ѝ страна - Дания.