Въглеродната политика на Лондон заплашва тежката индустрия в страната
Квотите в Обединеното кралство са много по-ниски от тези в ЕС и ако тази политика се запази, Брюксел ще започне да облага допълнително вноса от Острова
Стремително падащите цени на въглеродния пазар в Обединеното кралство увеличават вероятността износът на стомана да бъде ударен с допълнителни данъци за достъп до пазара на Европейския съюз, освен ако Лондон не се съобрази с въглеродните политики на ЕС, предава Reuters.
Индустриите се подготвят за граничния данък върху въглеродните емисии на Европейския съюз, който от 2026 г. ще налага такси върху вноса на тежко-емисионни стоки, включително стомана, алуминий и цимент, освен ако страната износител няма равни ценови политики за въглероден диоксид.
Обединеното кралство, което има своя собствена схема за търговия с емисии (ETS), изглеждаше, че ще изпълни тези критерии. Но промените, направени от правителството по-рано тази година, доведоха до намаляване на британската цена на CO2 почти наполовина от началото на април и квотите в Обединеното кралство вече са с около 40% под тези в ЕС.
ETS определя таван за количеството емисии, които даден сектор или група от сектори може да произведе. Схемата създава „въглеродни квоти“ за тези емисии, които компаниите могат да закупят за всеки метричен тон CO2, който отделят.
Ако правителството не направи нищо 75% от нашата търговия ще бъде изложена на риск да се сблъска с финансова търговска бариера и административна търговска бариера, когато изнася за ЕС“, каза Франк Аасков, мениджър по политиката в областта на енергетиката и изменението на климата в индустриална група UK Steel.
Великобритания е изнесла повече от 2.5 милиона тона стомана за Европа миналата година. Тази търговия ще се сблъска с таксата за CO2, освен ако Великобритания не съобрази политиките за ценообразуване на въглеродните емисии с ЕС или не свърже своя въглероден пазар с този на Блока.
Анализаторът на Energy Aspects Бенджамин Лий казва, че свързването на двата въглеродни пазара изглежда малко вероятно в краткосрочен план.
Политиката след Брекзит прави връзките трудни“, каза той.
Без връзка с пазара на ЕС, Energy Aspects очаква цените на въглеродните емисии в Обединеното кралство да се търгуват под цените на CO2 в Блока до края на 2020 г., излагайки фирмите в Обединеното кралство на граничния налог на ЕС.
През 2026 г., когато въглеродният данък на ЕС ще влезе в сила, Energy Aspects очаква цената на CO2 в Обединеното кралство да бъде около 63.71 евро, спрямо очакваната цена на CO2 в ЕС от 108 евро.
Пазарът на въглеродни емисии на ЕС таксува националната промишленост, когато емитира CO2. Неговият предстоящ въглероден граничен данък ще наложи еквивалентни разходи за CO2 върху вноса, като целта е да се избегне подбиването на индустрията на ЕС от по-евтини стоки от страни с по-слаби зелени политики.
Обединеното кралство стартира свой собствен въглероден пазар през 2021 г., за да замени този на ЕС, след като напусна Блока. Цените в схемата на Обединеното кралство се търгуваха над тези в ЕС или около подобни нива до второто тримесечие на годината, когато започна да се появява голяма отстъпка. Цените паднаха, тъй като по-ниското използване на газ в енергийния сектор ограничи търсенето на разрешителни и с промените, обявени от правителството, сигнализиращи за увеличаване на предлагането на квоти.
Говорител на британския отдел за енергийна сигурност и Net Zero каза, че наскоро е затегнат тавана по ETS и освобождаването на допълнителни квоти ще гарантира, че няма внезапен спад в доставките. Правителството проведе обществена консултация по-рано тази година относно политиките за подпомагане на британските индустрии, докато се декарбонизират, включително възможен въглероден данък на границата на Обединеното кралство.