„Експертиза под критичния минимум“: Има ли нужда България от Министерство на туризма?
НБТ предлага създаването на отделен орган извън министерството, който да се занимава с реклама на българския туризъм
Проблемите с туристическата реклама на България са познати до болка на всички. Дори и хората, които не следят темата, знаят, че рекламните клипове, с които България се представя на чуждите пазари, не се обновяват регулярно. Цялостна стратегия за развитие на сектора липсва, а анализ на ситуацията почти не се прави. В същото време браншът и институциите се чудят в края на всеки сезон защо туристите ги няма.
Отговорната институция за маркетинговата стратегия на страната е Министерството на туризма, в момента управлявано от Зарица Динкова. За съжаление обаче ведомството проявява пълно нехайство и незаинтересованост към проблема.
Нито ресорната комисия към парламента, нито някой от редовните министри на туризма до момента проявяват интерес към нашето предложение за създаването на маркетинг организация за дестинация България. Не сме в радара им“, казва в разговор с Economic.bg Мартин Захариев, зам.-председател на Националния борд по туризъм (НБТ).
Коментарът му идва по повод туристическо събитие с участието на посланика на Нидерландия в България, пред който екипът на НБТ представи идеята си за създаването на въпросната организация.
Всъщност, тази идея не е никак нова. Тя е още от времето на Николина Ангелкова като министър, но никой не разглежда предложението“, казва Захариев.
История на проблема
Преди около пет години Националният борд по туризъм изготви по европейска програма цялостен законопроект, който практически разписва и мотивира как се прави Национална туристическа организация, следвайки опита на шест европейски държави.
В България функциите на Национална туристическа организация са поети изцяло от Министерството на туризма. Неговата работа се подпомага единствено от т.нар. Национален съвет по туризъм, който има само консултантски функции, без неговите решения да са задължителни.
От анализа, който изготвихме, който беше близо 100 страници, се стигна до извода, че административният, креативният и кадровият капацитет на ресорното министерство не е достатъчен за извършването на такива дейности (бел. ред. – свързани с ефективен маркетинг) и затова считаме, че създаването на такава организация е важно“, казва Захариев.
За да се създаде подобна организация обаче са необходими законодателни промени, които по думите на зам.-председателя на НБТ, са отдавна подготвени и разработени, но в момента „хващат прах в нечие чекмедже“.
Няма нужда да запознаваме сегашния министър с нашите предложение, тъй като нейната експертиза е под критичния минимум. Очаквам развитието на политическата ситуация в страната, предстоящите балотажи и евентуално предстоящата ротация. При едно по-благоприятно стечение на обстоятелствата, ще поставим този въпрос“, уточнява Мартин Захариев.
Новата схема за реклама
Сегашният министър на туризма Зарица Динкова обяви през септември, че променя коренно стратегията на ведомството за рекламиране на Българското Черноморие. Ведомството отвори за кандидатстване процедурата „Програма за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България“. Идеята е да се създаде публично-частно партньорство между местните власти и държавата, като за целта Министерството на туризма отделя 5 млн. лв. от бюджета на ведомството.
Според Мартин Захариев обаче това е просто „кърпене на едно скъсано одеяло“.
На въпрос: каква ще е функцията на Министерството на туризма, ако бъде създадена маркетинг организация за дестинация България?, Захариев отговори, че ведомството ще е необходимо за разпределянето на концесиите на морските плажове, категоризацията на хотелите. Но в случай, че се направят някакви законови промени, може и да бъдат иззети голяма част от задълженията на ведомството и то на практика да стане безполезно. На този етап обаче то е единственият орган, който отговаря за всичко това, а и за националната реклама.
Според зам.-председателят на НБТ създаването на една голяма организация, която да ръководи целия процес по рекламата на страната, би обединило и целия бранш, който в момента е изключително разединен и само управляващите печелят от това.
Проблемите в сектора са изключително много. На всички е ясно, че ефективният маркетинг на националния туристически продукт е в абсолютна криза и колапс. Липсва държавна политика в националния маркетинг на дестинацията“, казва Захариев.
Докога ситуацията ще е такава и още колко ще издържи сектор "Туризъм" да се движи по инерция, не е ясно. Но със сигурност прогрес по инерция не се постига.