Amazon и eBay масово продават стоки, неотговарящи на евростандартите
Най-голямата потребителска група в ЕС настоява онлайн платформите да носят по-голяма отговорност за продуктите
Онлайн търговците като Amazon и eBay трябва да носят отговорност за всички дефектни и опасни стоки, които продават. Такава позиция изрази най-голямата потребителска група в ЕС, докато Брюксел се подготвя да преработи правилата си за интернет платформи, пише Financial Times.
Организацията на потребителите в ЕС (Beuc), която представлява потребителски органи в 32 държави, обвини онлайн платформи за продажба на широка гама от стоки, които не отговарят на стандартите за безопасност на ЕС.
При тест през февруари на 250 електрически стоки, играчки, козметика и други продукти от Amazon, AliExpress, eBay и Wish, две трети не са успели да спазят европейските закони за безопасност.
„Последиците за потребителите, включително децата, от закупуването на такива опасни стоки могат да варират от токов удар, до пожар или задушаване“, казва организацията.
Според експертите платформите също трябваше да поемат повече отговорност по време на кризата с Covid-19 за „многобройните продукти с несъстоятелни лечебни претенции, които се предлагат онлайн“.
Meриан Фернандес, старши служител в областта на дигиталната политика в Beuc, каза, че пандемията илюстрира отлично „силата и влиянието, което онлайн платформите могат да имат върху нашето общество и икономиката ни“. Според Beuc пандемията ясно показва "каква сила и влияние могат да имат онлайн платформите върху обществото и икономиката", защото сега те "станаха по-популярни от всякога". По думите ѝ не може толкова лесно такива платформи да печелят толкова пари от незаконни онлайн продажби и много трудно да се сложи край на тази практика.
Ето защо организацията препоръчва разработването на набор от задължения и специален режим на отговорност за всички платформи за онлайн търговия, които допълват действащата директива на ЕС за електронна търговия. В съответствие с препоръките на платформата те ще трябва по-специално да увеличат прозрачността и да информират потребителите за доставчиците на стоки и услуги, да бъдат отговорни за не предприемането на подходящи мерки за защита на клиентите, предоставянето на подвеждаща информация или гаранции и т.н.
Въпреки кризата, която коронавируса предизвика в цяла Европа, служителите в Брюксел имат желание да продължат напред с новия Закон за цифровите услуги, който ще замени двегодишната директива за електронната търговия.