Онлайн обучението крие и опасности
Образованието доказа, че може да се адаптира успешно в извънредна ситуация
Консервативната образователна система доказа, че може да е адаптивна и витална към неочаквани промени. Извънредното положение изненада всички, а училищата бяха сред най-пряко засегнатите, но за всеобща изненада успяха да реагират и да трансформират обучението си от аналогово в дигитално. Позитивите от това са видими, но има модернизацията крие и негативи.
„Със сигурност не можем да говорим само за плюсове. Особено при подрастващите ни ученици, децата в начален етап, присъствието в училището освен когнитивен, познавателен има и социализиращ ефект“, коментира Михаил Ненов, директорът на ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас.
„Която и да е платформа има своите плюсове и минуси. Всичко опира до знанията и уменията на самия преподавател, тъй като именно той, независимо от платформата осъществява педагогическото взаимодействие“, посочва още той в интервю за Kmeta.bg. Според него сам по себе си достъпът до електронна среда не гарантира качествено образование, тъй като то винаги преминава през човешкия фактор. Остава и проблемът с неравния достъп до качествено образование.
„Всички ние трябва да използваме времето до началото на учебната година, за да инвестираме повече в знанията и уменията на самите преподаватели по отношение на дигитални инструменти за преподаване, и съответно да разработим достатъчно ресурси, така че при следващ сигнал да се върнем по домовете си – да имаме готовност, която да не ни изкарва в шок.“
На въпрос дали е възможно учебното съдържание да се трансформира в подходящо за дигитална среда, Михаил Ненов подчерта, че първата стъпка е направена още по време на пандемичната обстановка, когато стартира националната електронна библиотека с обучителни ресурси.
„Похвално е, невидимо за голяма част от хората, че преподавателите успяха да публикуват готови ресурси, които да бъдат достъпни за ползване от други техни колеги. Това е много мощен инструмент. От една страна е акт на взаимопомощ, но и обединяване на усилията на цялата гилдия в името на нашите деца. Всеки един преподавател има достъп до ценни авторски ресурси, разработени от колеги, които имат интерес към дигиталното образование, имат своите успехи и т.н. Това е прекрасна предпоставка за създаване на условия за още по-успешна работа в процеса на дигитализация на образованието“, споделя директорът.
Темата за технологиите в образованието – каква добавена стойност носят, но и какви заплахи крие дигитализацията – ще дискутираме задълбочено по време на Конференцията „Образование от А до #. Иновативното училище“ на 17 юли от 10:00 ч., която ще се излъчва и на живо във Facebook страниците на Economic.bg. Новините на NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg.