Стъпка напред към реализацията на електрическия кабел през Черно море
България засега заяви готовност да се включи в проекта, но предпроектно проучване ще разгледа тази възможност
С подписване на "Споразумение на акционерите" за съвместно предприятие между системните оператори на Азербайджан, Грузия, Румъния и Унгария четирите държави направиха още една стъпка към реализацията на проекта за електрически кабел през Черно море.
Документът дава възможност за създаването на съвместното предприятие JV-Green Energy Corridor. То ще бъде базирано в Букурещ като ръководството му ще бъде на ротационен принцип. На срещата в румънската столица във вторник беше променено и първоначалното споразумение за изграждането на електрическия кабел, за да бъде съгласувано с европейското законодателство, както и заради официалното потвърждаване на присъединяването на България към проекта.
Сътрудничеството между Азербайджан, Грузия, Румъния и Унгария подчертава споделения ангажимент за устойчиво развитие и регионално енергийно сътрудничество“, каза министърът на енергетиката на Азербайджан Парвиз Шахбазов.
„Освен това предпроектното проучване ще обхване задачи, свързани с интегрирането на оптична кабелна линия и ще разгледа потенциалното включване на България в коридора“, каза той.
Министрите също така изразиха колективната си подкрепа за събитието на високо ниво, посветено на проекта „Коридор за зелена енергия“ на предстоящата среща на върха на лидерите по въпросите на климата COP29 в Баку, като подчертаха значението на проекта в глобалния пейзаж на зелената енергия.
На 17 декември 2022 г. Азербайджан, Грузия, Румъния и Унгария подписаха в Букурещ споразумение за стратегическо партньорство за изграждането на подводния електрически кабел Black Sea Energy. Проектът ще включва кабел с капацитет от 1 GW, простиращ се на 1195 километра, предназначен да транспортира зелена електроенергия от бъдещите офшорни вятърни паркове на Азербайджан през Грузия и Черно море до Румъния, за по-нататъшно разпространение в Унгария и други части на Европа. Европейската комисия планира да отдели 2.3 милиарда евро за този проект.