Пандемията предизвика бум в градския мотоциклетизъм
Желанието за социална дистанция и ръстът на куриерските услуги вероятно са довели до това явление
Към обичайния шум от автомобили, камиони и автобуси все по-често в градовете започват да се чуват звуци от мотоциклети. Тази тенденция в Лондон се забелязваше още преди пандемията. От 2010 г. в града се наблюдава увеличение от 11% на броя на този вид превозни средства на годишна база.
След постепенното разхлабване на мерките, които бяха наложени в страната, за да се спре разпространението на коронавируса, новите регистрации на мотоциклети във Великобритания започнаха да се увеличават. Така през септември те отбелязаха ръст от 31.2% в сравнение със същия период на миналата година.
В Европа и Азия също се забелязва увеличение на трафика от двуколесни моторни превозни средства. В САЩ, когато продажбите на нови автомобили се сринаха, мотоциклетни компании отчетоха най-силните си продажби от няколко години.
Обясненията за тази тенденция са най-различни. Една от основните теории е за постигането на така желаната социална дистанция. „Засилен интерес се наблюдава не само при покупката на мотоциклети и скутери, но също и при електрическите велосипеди, и скейтборди“, споделя изпълнителният директор на MotorCycles Data Карло Симонгини пред Wall Street Journal.
Всички са чудесни за хора, които се опитват да се избягват взаимно.“
До известна степен и куриерските услуги имат голяма заслуга за този бум на продажби на мотоциклети, тъй като доставките на храна в Лондон основно се извършват чрез мотори. Само в рамките на тази година, през по-голямата част от която ресторантите бяха затворени и единственото им спасение бяха поръчките за вкъщи, Deliveroo например удвои своя парк от мотоциклети и куриери, пише Bloomberg, обръщайки внимание, че това е най-голямата услуга за доставка на храна.
На пръв поглед мотоциклетите са доста по-незамърсяващи от автомобилите, тъй като отделят по-малко въглерод на километър. Те обаче са доста шумни и изпускат значително количество азотен диоксид и фини прахови частици.
През 2019 г. Гари Фулър, изследовател от Imperial College, проведе проучване с колегите си, за да определи нивата на замърсяването по улиците в Лондон и Париж. За целта на изследването са използвани броячи на трафика, за да се определи статистически модел, по който да се види кои превозни средства са най-вредни за чистотата на въздуха.
„Един от изводите, който направихме тогава, беше, че с увеличаването на броя на мотоциклетите по пътищата, се повишават и нивата на азотен диоксид и праховите частици“, казва Фулър.