Парите за онлайн туристическа реклама ще се отпускат без обществена поръчка
Това приеха депутатите на първо четене с промени в Закона за туризма
Пари за туристическа реклама на България, излъчвана през социални платформи като Facebook, Instagram и YouTube, ще се отпускат без обществени поръчки. Това приеха депутатите на първо четене с промени в Закона за туризма със 174 гласа „за“.
Вносители на законопроекта са Димитър Найденов и група народни представители от ПП-ДБ.
В мотивите, вносителите обясняват, че прилагането на Закона за обществените поръчки (ЗОП) не е подходящо, когато се прави национална туристическа реклама в такъв тип мрежи, защото на практика се налага да се използват посредници, тъй като големите онлайн платформи нямат навика да участват в конкурси по ЗОП.
Трябва да бъдем по-критични и да видим къде този Закон за обществените поръчки, в добрия смисъл, може да бъде заобиколен. Виждате, че той понякога може да пречи. Невинаги когато го прилагаме е полезен, понякога е много вреден и безсмислен. Заобикалянето му ще облекчи Министерството на туризма“, посочи Любен Дилов от ГЕРБ по време на гласуванията.
Стара идея
Всъщност, още в края на 2022 г. Министерството на туризма предложи промени в Закона за обществените поръчки. От ведомството тогава поискаха използването на платени услуги на платформи за споделяне на видеоклипове, включително в социалните медии, да бъдат изключени от обхвата на ЗОП. От актуалните текстове на Закона за обществените поръчки обаче става ясно, че към днешна дата такива изменения не са влезли в сила.
Основната идея и на тогавашното предложение, и на гласуваните промени сега е, че по този начин се улеснява работата на възложителите, които трябва да извършват информационната кампания, тоест на Министерството на туризма. Както и постигане на по-голяма ефективност.
Следва промените да бъдат гласувани и на второ чете преди да се приемат окончателно.