Първи битов клиент се откачи от енергото
Потребител разкрива сложността на процедуратa по смяна на доставчик на ел. енергия
Първи битов клиент се откачи от енергото и от 1 юли вече ще се снабдява с ток от свободния пазар. Цената, която той ще плаща, е с 20% по-ниска спрямо сега действащите тарифи на електроенергията на регулирания пазар, дори с включена цена за балансиране. След скока на цените с 2-3%, които Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) възнамерява да одобри от началото на следващия месец, „икономията" му ще се свие до 10%, съобщава „Монитор“.
Причината за изтъняване на тази разлика са елементите, които и след пълната либерализация на пазара ще се регулират от КЕВР. Това са цените за достъп и пренос през мрежата, както и таксата „задължение към обществото", с която се покриват преференциалните цени на ВЕИ централите, американските ТЕЦ-ове, топлофикациите и заводските централи.
„Смяната на доставчика отне 9 седмици, което е 3 пъти по-дълъг срок от посочения в закона и то при положение, че ЕРП-то ми съдействаше“, коментира пред вестника Виктор Гърбев. През това време той посетил 3 пъти клиентски център на ЕРП-то и е подал над 10 заявления и декларации. Виктор живее в столичния квартал „Редута“ в кооперация с 32 апартамента и месечно плаща за ток около 60 лева. Той е решил да смени ЧЕЗ като доставчик, за да тества дали, за колко време и пред какви трудности би се изправил един битов абонат, който реши да скъса с енергото. Според него 2 са основните проблеми, пред които би се сблъскал един битов клиент, ако тръгне сега да го сменя с друг доставчик.
Първият е липсата на т.нар. стандартизирани товарови профили за битовите потребители. Става въпроси за осреднени данни за почасовата консумация на ток от домакинствата. Такива са нужни, тъй като с обикновените електромери няма как да се отчита почасовото потребление. В момента такъв тестов профил имат изготвен от ЧЕЗ. За да може клиентите свободно да сменят доставчика си, трите ЕРП-та трябва да се обединят около един стандартизиран профил за цялата страна, обясни Виктор Гърбев. Въпреки че изготвянето му е залегнало в Правилата за търговия с електрическа енергия, той все още не е факт, допълни потребителят.
Другата съществена бариера пред смяната на енергото е задължението да се подпише индивидуален договор с ЕРП-то за достъп и пренос през мрежата, която е негова собственост. От ЧЕЗ също ми обясниха, че това им се струва безсмислено, но трябва да спазват общите си условия, каза Виктор. Проблемът е, че в общите условия образно е записано, че си клиент на ЕРП-то (разпределителното дружество, което е собственик на мрежата), ако си клиент на снабдителното дружество, което доставя тока. Освен това трябва да се подпишат куп декларации, да се плати залог от 18 лв. на ЕРП-то, допълни Гърбев. Това е процедурата, която отне най-много време, добави той.
В действителност, ако не се опрости в максимална степен процедурата по смяната на доставчика на ток, за огромната част от битовите абонати това ще е непосилна задача. Изводът от това се налага от факта, че Гърбев е специалист, който е наясно с нормативните актове и с всички стъпки, които трябва да извърви. Търговецът си на ток той е намерил през платформата за намиране на доставчици на ел. енергия, която е разработил съвместно със свои партньори. За да тества наистина пазара, той е пуснал запитването си за доставчик анонимно.
Оферта е получил само от 1 търговец, който вероятно също е решил да тества сегмента на битовите клиенти. Гърбев не пожела да посочи каква цена на киловатчас е получил от търговеца. Според него обаче той го е оферирал на сляпо, без да знае товаровия му профил, тъй като при консумация от 60 лв. месечно няма как да търпи големи загуби. При масовото излизане на битови клиенти на свободния пазар обаче, без такива профили няма как да се случат нещата.
Затова Виктор Гърбев е написал писмо с предложения до КЕВР, ЕРП-тата и енергийното министерство за улесняване на процедурата по смяна на доставчика на ток.