Пазарът крещи на правителствата да спрат с отстъпките за горивата
Цените ще продължат да се покачват, освен ако търсенето не бъде нарушено
Пазарът на петрол крещи на потребителите да ограничат използването на горива, а правителствата правят всичко възможно да накарат хората да купуват все повече. В тази ценова битка обаче може да има само един победител и това няма да са нито управляващите, нито самите граждани, прогнозира в свой анализ Bloomberg.
През март, точно след като британското правителство обяви едногодишно намаляване на данъка върху горивата, анализаторите заклеймиха това като грешна енергийна политика, която насърчава, а не ограничава търсенето. С времето доказателствата за грешките на вземащите политически решения се увеличават, а ситуацията се влошава.
Цените на бензина и дизела по колонките на бензиностанциите в цял свят покоряват нови рекорди. В САЩ бензинът достигна връх от 4 долара за галон във всичките 50 щата миналата седмица за първи път досега и то при положение че пиковият сезон за шофиране все още дори не е започнал.
В Европа ситуацията не е по-различна. В редица страни цените на горивата са на невиждани върхове и са водещи при динамиката на инфлацията.
Така във Великобритания въпреки данъчните отстъпки бензинът и дизелът продължиха да поскъпват. Правителството в България изглежда, че също е напът да се присъедини към страните с отстъпки за горивата.
Според анализатори проблемът се корени в това, че запасите на горива са ниски от няколко години. В края на март тези от междинни дестилати – които включват дизелово гориво, мазут и реактивно гориво – в развитите икономики на страните от ОИСР бяха на 12-годишно дъно. На източното крайбрежие на САЩ този тип запаси са паднали до нива, невиждани преди в статистиката, водеща началото си от 1990 г. Запасите от бензин в същия регион се понижиха до най-ниската си точка от 2014 г. насам.
Но вместо да признаят, че търсенето на гориво трябва да спадне, правителствата по света правят всичко възможно, за да го подкрепят – намаляват данъците, поддържат субсидии или обвиняват търговците на дребно за това, че уж не са предоставили изцяло данъчните облекчения. Така във Вашингтон сега се обсъжда законопроект, който ще направи незаконна продажбата на гориво на цена, която е „непреднамерено прекомерна“ и „експлоататорска“. Междувременно в Лондон британският министър на търговията Кваси Квартенг призова дилърите на горива да дадат на шофьорите „справедлива сделка“ и предупреди, че конкуренцията и пазарните власти сега са ангажирани с този въпрос.
Колкото и популярно да е, опитите за намаляване на цените по бензиностанциите само ще влошат ситуацията, докато търсенето на транспортни горива традиционно расте през лятото в северното полукълбо. Подобни отстъпки, каквито направиха много европейски правителства, осигуряват малко и просто временно облекчение за шофьорите. С поевтиняването на горивата по този начин – търсенето се стимулира спрямо това, което би било иначе. В резултат на това се увеличава натискът върху вече скърцащата верига на доставки, т.е. повишаването на цените се измества на по-ранен етап (преди облагане с данъци) и така бързо се заличава всяка полза от намалението.
Така цените на горивата ще продължат да се покачват, освен ако търсенето не бъде нарушено, за да се отговори на наличното предлагане. Намаляването на цените на бензиностанциите чрез данъчни облекчения просто удължава болката.