По нова стратегия: Туроператори и общини мислят рекламата на Черноморието
Ведомството отвори нова програма, в която черноморските общини могат да кандидатстват с проекти до 400 хил. лв.
Министерството на туризма променя коренно стратегията си в рекламирането на Българското Черноморие. Ведомството отвори за кандидатстване Процедура „Програма за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България“, съобщи пред журналисти министърът на туризма Зарица Динкова.
Ще бъдат отстранени посредниците, ще осигурим прозрачност и ще работим в партньорство с местните власти. Искаме туристическият бизнес да увеличи конкурентоспособността си“, каза Динкова.
Каква е идеята на програмата?
Идеята е да се създаде публично- частно партньорство между местните власти и държавата. Като за целта Министерството на туризма отделя 5 млн. лв. от бюджета на ведомството. С идеи могат да кандидатстват 21 черноморски общини - Аврен, Аксаково, Балчик, Белослав, Бургас, Бяла (Варненска област), Варна, Вълчи дол, Девня, Добрич-град, Долни чифлик, Дългопол, Каварна, Малко Търново, Несебър, Поморие, Приморско, Суворово, Царево, Шабла и Созопол.
Бюджетът на един проект не може да надхвърля 400 000 лева. Финансовата помощ, която се отпуска по Процедурата, е 60 на сто от общия размер на бюджета на проекта. Останалите 40% от финансирането за изпълнение на проекта, следва да бъдат осигурени под формата на собствено съфинансиране от бенефициента. Държавата дава като аванс 50% от парите по проектите, междинни плащания няма да има. Останалата част от средствата ще се изплащат след изпълнението на проектите.
Това е напълно нов модел за България, но не и за света. На много места е доказано, че работи. Държавните пари, дошли от парите на данъкоплатеца и вкарани в реклама за туризма, който храни десетки хиляди семейства, могат да бъдат умножени“, каза Динкова.
Допустими партньори по Процедурата са структурите на местната администрация от целевия район, туроператори, които използват въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз за изпълнение на чартърни полети до Република България с цел туризъм – както и оператори на граждански летища за обществено ползване в България.
Търсим качествено нов подход в разпределението на парите за реклама. Предлагаме проектен принцип за кандидатстването за средствата за маркетинг и реклама. Търсим начин за разширение на активния туристически сезон по Черноморието. Ще работим на пазари като Германия, Полша Унгария, скандинавските страни и Великобритания“, каза Марияна Кордова, началник на политическия кабинет на Министерството на туризма.
Припомняме, че в началото на месец септември Министерският съвет пренасочи въпросните 5 млн. лв. към бюджета на Министерството на туризма. Крайният срок за кандидатстване по процедурата е 27 ноември 2023 г. След неговото изтичане в рамките на 15 дни ще бъдат одобрени печелившите проекти, стана ясно от думите на Марияна Кордова.
Нова посока
Концесионерът на летищата в Бургас и Варна „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД и Алианс Българско Черноморие харесаха идеята на ведомството. Според тях програмата е стъпка в правилната посока и има потенциала значително да разшири маркетинговото присъствие на страната ни на ключови входящи пазари, които все още не са възстановили нивата си от преди пандемията от COVID-19. Въпреки това по процедурата има нужда от ясни обяснения и разбираеми правила за всички, които искат да се възползват от нея, посочват в съобщение до медиите от фирмата концесионер на морските ни летища.
Остава много важната задача да опростим маркетинговите възможности за в бъдеще и да включим частния сектор по организиран начин, за да постигнем най-добрия маркетинг за България“, каза д-р Франк Кванте, главен изпълнителен директор на „Фрапорт Туин Стар“ и председател на Алианс Българско Черноморие.
Национална реклама
За нов рекламен клип на България като дестинация обаче отново не се говори. Новата програма е насочена изцяло към черноморските общини.
Трябва политическа воля за нови и иновативни подходи за маркетингови дейности. Търсим такива начини“, каза министър Динкова в отговор на въпрос на Economic.bg дали се подготвя нова Национална туристическа реклама.
Страната ни все още използва стара такава, направена в края на 2020 г. Видеото е част от единния криейтив макет и рекламни продукти, създадени за интегрираната рекламно-комуникационна платформа на Бранд България. То цели да покаже богатия спектър от туристически продукти за всеки сезон. Дело е на една от най-големите рекламни и комуникационни групи в света – Havas.
Въпреки че клипът беше отличен през лятото на 2021 г. с първо място за най-добър видеоклип, популяризиращ дестинация, на 41-ото издание на международния форум в Мадрид FITUR – той вече не е актуален.
По новата програма на Министерството на туризма може да се кандидатства ТУК.