Превозвачите предупреждават, че цените ще скочат с 20%
Регионалният министър в оставка Гроздан Караджов успя да вдигне цените, но не успя да ореже договора на „Капш“
Заради по-високите тол такси:
Цената на транспортната услуга в страната ще скочи с поне 20%, предупреждават от Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ). Причината, според тях, се крие в повишението на тол тарифите, които бяха одобрени в сряда на едно от последните заседание на кабинета "Петков". Според превозвачите увеличението е шоково.
"С вчерашното си решение представителите на правителството за пореден път не изпълниха своето обещание за диалог и съвместна работа при увеличението на тол таксите. По този начин транспортните фирми са принудени да вдигнат цената на транспортната услуга, която да покрие въпросното увеличение", се казва в позиция на КАПБ.
Те твърдят, че "десетки пъти предупреждавахме", че в момент на галопираща инфлация и неконтролируем скок на цените на горивата, увеличаването на тол таксите е "крайно неприемлив вариант".
Транспортният бранш и регионалният министър в оставка Гроздан Караджов проведоха редица срещи, на които бяха обсъдени новите тарифи. Освен по-високи такси за магистралите и първокласната пътна мрежа, превозвачите ще плащат и за второкласните пътища. Досега цената за преминаване през тях бе 0 ст/км и реално се получаваше така, че леките коли плащат за тях с винетките си, а камионите и автобусите – не.
След протести и високо напрежение между властта и бранша, Караджов все пак склони повишението да е поетапно – 50% oт oбщoтo плaниpaнo yвeличeниe ще влезе в сила от 1 юли. Останалите 50% щe започнат да действат от 1 янyapи 2023 г., ĸoгaтo щe бъдe дocтигнaт пълният paзмep нa пъpвoнaчaлнo пpeдлoжeнитe пpoмeни в тapифитe.
Дори по време на преговорите браншът настояваше, че не може да поеме планираното увеличение и то ще бъде прехвърлено на крайните потребители. Те дори заплашиха, че хлябът ще поскъпне с поне 50 ст. Караджов отговори със собствена статистика, която сочеше, че толуването на второкласните пътища ще добави една стотинка на всеки 20 хляба.
От КАПБ казват, че правителството не се е вслушало в транспортния бранш и е отказало да направи пълен одит на тол системата, да разследва комисионните, които Националните доставчици на услуги получават и да промени модела, по който се съставят т.нар. компенсаторни такси.
Припомняме, че одит на тол системата бе назначен от министъра в оставка, но той отне твърде дълго време и до момента не са оповестени данни от него. Междувременно Глaвнa диpeĸция "Haциoнaлнa пoлиция" изпрати тол системата в прокуратурата заради съмнения за нaнeceнa щeтa в ocoбeнo гoлeми paзмepи нa дъpжaвния бюджeт, ĸaĸтo и зa нeизпълнeниe нa дoгoвop, ĸoйтo e cĸлючeн c "Kaпш" oт пpeдишнoтo pъĸoвoдcтвo нa Aгeнция "Πътнa инфpacтpyĸтypa".
Министърът имаше намерение и да ореже договора на "Капш" и да намали комисионната от 7%, която в момента получават Националните доставчици на услугата (НДУ). Тези намерения обаче няма да могат да се осъществят предвид оставката на министъра и успешния вот на недоверие към кабинета "Петков". Тези доставчици само ще увеличат значително приходите си – от една страна защото таксите се вдигат, а от друга – защото реално ще бъде разширена платената мрежа и те ще прибират 7% комисионна и за второкласната пътна мрежа.