Подкрепата на HTC отваря много врати пред нас
Quark VR има амбицията да спомогне за това да направи виртуалната реалност по-достъпна
Красимир Николов, изпълнителен директор на Quark VR:
В края на 2017 г. стана ясно, че българската компания за виртуална реалност Quark VR е избрана да участва в акселератора Vive X на един от лидерите в областта - HTC. Тогава западни технологични медии отразиха новината, като подчертаха, че родният стартъп заслужава най-голямо внимание заради своята стрийминг технология, която може да промени значително потребителското изживяване.
Срещаме се с изпълнителния директор на Quark VR Красимир Николов, за да ни разкаже повече за технологията, за това как протичат заниманията им в акселератора на HTC и какво означава признанието на гиганта.
– Кога започнахте да се занимавате с виртуална реалност (VR) и как стартирахте Quark VR?
– Заедно с моя съдружник Георги стартирахме дейност през 2014 г. Тогава смартфон пазарът вече беше станал скучен и еднообразен, но появата на Google Glass беше нещо напълно ново като концепция. Така се впуснахме в сферата на добавената реалност (AR) за гейминг. Видяхме голям потенциал в това, а след това и във виртуалната реалност, особено след появата на очилата Oculus. След това излезе и Google Cardboard – картон, който се сгъва като очила и с помощта на телефон и две малки лещи човек може да изпита VR. Тогава се замислихме как може да пренесем нещата, които ги има на Oculus, на Google Cardbord. И така започнахме да работим върху безжична стрийминг технология – нещото, което правим и досега.
– Какво представлява тя?
– Нашата стрийминг технология на практика премахва кабелите от хедсетове като HTC Vive и Oculus, което подобрява значително преживяването. Софтуерът ни компресира VR приложенията до по-малки размери, но без качеството им да се нарушава видимо. Това на практика позволява безжичен трансфер на данните.
– Идеята ви явно е интересна, щом един от лидерите във VR сектора – HTC, избра вашата компания да влезе в неговия акселератор Vive X. Как се случи това?
– Още от самото начало ние използваме именно техния VR хедсет HTC Vive за своите експерименти и той е първият, за който разработихме нашата технология. Така попаднахме в полезрението на HTC, които следят нашето развитие повече от година. Миналия август бях в САЩ, за да им направя демо и те останаха доста впечатлени. На пазара има и други безжични решения, но за разлика от тях нашата технология поддържа Wi-Fi, какъвто хората имат вкъщи. Това е много важно, защото, за да станат безжичните технологии възможни, те трябва да са максимално достъпни. Това е предимството ни и заради това HTC избраха нас.
– Как протича акселераторската програма и какви предимства ви носи участието в нея?
– Всяка седмица се включваме дистанционно в различни лекции и дискусии. Последната например беше с генералния директор на HTC за Северна Америка. Това е много полезно, защото научаваме полезни неща за индустрията от вътрешността. Второ, HTC инвестират много в Китай, който е най-бързо растящият се VR пазар в момента, и са ни свързвали с най-различни хора от там. Другото много важно за нас беше, че получаваме подкрепа и признание от един от основните играчи в индустрията. Това ни отвори много врати и изведе разговорите ни с инвеститорите на друго ниво. Сега е много по-лесно да ни се доверят.
– Какво предстои пред Quark VR?
– В момента набираме финансиране, като водим разговори с потенциални инвеститори от Америка и Европа. Също така ще работим с производители като HTC, а евентуално и с Dell и още няколко китайски играча, за да им лицензираме нашата технология и тя да се появи в продуктите им на пазара. Развиваме и един пилотен проект с френския телеком Orange, чиято идея е да позволи на цялата компания да започне да използва VR, без да е необходимо да надгражда хардуера си. Това става, като нашата технология се инсталира в един централизиран сървър, в който се случва основният процес, а всички компютри, включително и по-старите, се връзват към него. В дългосрочен план целта ни е направим VR по-достъпен – това е напълно възможно, защото със стрийминг технология като нашата и когато добрият интернет стане по-достъпен, ще се премахне нуждата от това човек да има скъп компютър вкъщи, за да изпита всички тези неща.
– VR технологията има огромен потенциал, но все още не е масово достъпна. На какво се дължи това, според Вас?
– Първата причина, естествено е високата цена, особено по отношение на сетове като HTC Vive и Oculus, които имат нужда и от скъпи компютри. Другият проблем е липсата на добри приложения, което е нормално, защото VR е напълно нова медия и на хората им трябваше време да се научат как се прави качествено съдържание. В последната година обаче съм наистина впечатлен от нещата, които излизат, особено по отношение на компютърните игри.
– Това е третият опит виртуалната реалност да бъде внедрена на масовия пазар. Смятате ли, че този път ще има успех?
– Предишните пъти основната пречка е била технологията, защото не е била достатъчно добра. Това, за което хората може би не си дават сметка, е, че VR днес е възможен благодарение на смартфоните. Революцията през последните 10 години донесе по-добри и евтини дисплеи, телефоните имат много точни и евтини сензори като жироскопа например, които са изключително важни за виртуалната реалност. Както смартфоните, така и компютрите станаха по-мощни. Технологичните възможности са голямата разлика сега.
– Кога можем да очакваме по-масово навлизане на VR?
– Може да се окаже по-скоро от очакваното, защото вече има достатъчно различни и все по-евтини продукти на пазара. Въпросът е колко бързо ще навлязат те. Мисля, че още в следващите 2-3 години ще има много по-сериозно потребление.
– Къде е България на VR картата?
– Тук има както добри специалисти в технологичния спектър, така и качествено съдържание. Мога да дам пример с кино индустрията – у нас се правят специални ефекти за филми, включително холивудски. Сега много от тези студия вече имат и проекти за виртуална реалност.
– Какво бихте посъветвали стартиращите компании?
– Препоръчвам им да намерят начин как да прекарат време в Силициевата долина. Това най-добре може да стане чрез някой подходящ акселератор. Още през 2016 г. ние се включихме в такъв, който много ни помогна да изградим мрежа от контакти. Това е много важно, защото българските компании са отдалечени в пространството. Тук има много талант, но липсват контактите.