Полетите от София до Скопие спират след само месец работа
Поредният опит за възобновяване на маршрута завършва неуспешно въпреки големите амбиции на правителството
Българската авиокомпания GullivAir спря да продава билети за своите полети по маршрута София – Скопие от 21 май нататък. Това става ясно от информация в специализираното издание Ex Yu Aviation и се потвърждава от справка в уебсайта на GullivAir. Линията бе сред първите задачи, които правителството си постави в транспортния сектор. Невъзможността за закупуване на билети бе отразена и от македонската медия Sloboden Pecat.
Освен че авиокомпанията няма да лети по маршрута София – Скопие от 21 май, продажбата на билети е спряна и по линията София – Тирана от 14 май, показва справка в уебсайта на авиопревозвача.
От пресцентъра на транспортното министерство заявиха, че не разполагат с информация дали полетите спират официално, "защото компанията е частна, а не държавна". Управляваното от Николай Събев ведомство препрати екипа ни към авиопревозвача.
От там не потвърдиха, но и не отрекоха информацията за спрените полети, а само посочиха, че могат да предоставят информация по темата след 15 май, без да уточняват защо.
Припомняме, че авиолинията стартира първия си редовен полет до Скопие на 27 март, който преди това бе усилено „рекламиран“ от правителството и най-вече от транспортния министър Николай Събев, като стъпка за стопляне на отношенията със Северна Македония. Цената на билет отиване и връщане варираше от 127 лв. до 300 лв., а полетите се изпълняваха два дни в седмицата – понеделник и събота. Компанията изпълняваше полета със самолет ATR 72-600, който е с капацитет 65 места. Според Sloboden Pecat обаче интересът към линията е бил малък.
Така на практика полетите секват месец след старта им.
До момента не е ясно официално каква е причината за спрените полети. В сайта на компанията не е възможно да се направи онлайн резервация за полет до Скопие след 21 май, защото се посочва, че всички билети са разпродадени.
Същото важи и за полетите до Тирана, които стартираха на 2 април. Те се изпълняваха 2 пъти седмично – в сряда и събота. Цените на двупосочните билети започваха от 100 евро.
Хронология на провала
На 11 февруари транспортният министър Николай Събев и македонският му колега Благой Бочварски бяха първите пътници по маршрута. Тогава стана ясно, че летищните оператори и българският авиопревозвач GullivAir са постигнали договореност за намалени летищни такси.
Още преди стартирането обаче много анализатори коментираха, че линията е нерентабилна и за да съществува, трябва да бъде дотирана. Преди GullivAir до Скопие летяха „Хемус Еър“ и Bulgaria Air. Опити за дълготрайни, доходоносни полети по маршрута се правят още от 1992 г., но безуспешно. Заради малкия брой пътници и заради близкото разстояние между двете столици, което може да се измине по-бързо с кола, всички опити за възобновяване на полетите са завършвали без успех.
В началото на март, по време на изслушване в транспортната комисия в парламента, Събев заяви, че държавата си е свършила работата, така че полетите да стартират и категорично заяви, че българската страна няма да дотира линията. Тогава той беше категоричен, чe paзчeтът e бил дoбъp – пoĸaзвaл e, чe paзxoдитe ce пoĸpивaт и чe нocи дoxoднocт.
Πpeвoзвaчът плaниpa дa зaвъpшвa пoлeтитe ĸъм Бypгac и Bapнa. Toзи пoдxoд e paбoтeщ. Имaт дoбpe paзвитa мpeжa нa пpoдaжби. Имaт и ĸoдшeъp cпopaзyмeниe c Вulgаrіа Аіr. Πpeвoзвaчът oбaчe нe виждa гoлям eнтycиaзъм oт зaявĸи, нo имa вpeмe дo пъpвия пoлeт нa 27 мapт“, заяви Cъбeв тогава.
Министърът обаче не се нае да прогнозира какво ще е въздействието на войната в Украйна.
He мoгa дa пpeцeня ĸaĸвo щe ce cлyчи c линиятa, нo coбcтвeниĸът e ĸypaжлия и cмятa дa cтapтиpa. Щe нaпpaвим вcичĸo възмoжнo дa гo peĸлaмиpaмe и xвaлим, нo дъpжaвaтa нямa дa плaщa“, коментира министърът.