Поне 150 публични компании очакват удари върху печалбите си
Сектор пътувания е едни от най-остро засегнатите от COVID-19
~ 2 мин.
Около 150 публично търгувани компании предупредиха инвеститорите за заплахата COVID-19, като няколко от тях очакват, че ще пропуснат целите си за мартенското тримесечие, предава CNBC.
Регистриран за първи път през декември в Китай, коронавирусът вече пламна по целия свят. Няколко компании в азиатската страна трябваше да преустановят веригите си за доставки или дори временно да затворят фабриките и търговските си обекти, за да забавят разпространението на заразата.
Компании като Apple, които разчитат на производство и продажби в региона, вече предупредиха за очакваните щети от коронавируса. Постепенно бизнес операциите в Китай започнаха да се възстановяват, но след това COVID-19 започна да се разпространява в глобален мащаб. Опасенията за забавяне на световната икономика се увеличиха, което пък доведе до разрив на пазарите.
„Фонът в момента е различен“, отбелязва Куинси Кросби, главен пазарен стратег в Prudmental Financial, пред CNBC. „Не знаем в тази пирамида на несигурност под коронавируса какво се случва с икономиката, какво се случва с потребителските разходи, какво се случва с капиталовите разходи“, коментира той.
Надежда за обръщане на въпросната пирамида анализаторът вижда в евентуалните действия от страна на правителството – Фед, Министерството на финансите и Белият дом трябва да гарантират, че финансовите условия остават здрави и стабилни, например чрез облекчаващи условия.
Сектор пътувания е един от най-силно засегнатите. Компании като JetBlue, United, American и Delta заявяват, че няма да дадат прогнозни насоки за фискалната година поради несигурността, свързана с коронавируса. Круизните компании също са потърпевши, а клиентите продължават да разсрочват или отменят предстоящи пътувания.
В опит да облекчи този натиск президентът Доналд Тръмп заяви тази седмица, че САЩ ще работят с авиокомпании и круизни компании, за да се отговори подобаващо на критичната ситуация.
Търговците на дребно и ресторантите също предупреждават за пропуснати приходи вследствие на вируса. Anheuser-Busch InBev и Starbucks заявиха, че са загубили съответно 285 милиона долара и 430 милиона долара приходи в Китай.
Търговецът на дрехи Abercrombie & Fitch очаква до 50 милиона долара загубени продажби през фискалното си първо тримесечие, а Macy’s каза, че вирусът може да удари веригата на универсалните магазини.
Статистиката в сряда сутрин сочи за над 119 000 заразени в световен мащаб и най-малко 4 291 умрели, показват данни, събрани от университета Джонс Хопкинс. В САЩ заболелите са поне 1039 души, а починалите – най-малко 29.
CNBC състави списък от компании, които досега са предупреждавали за ефектите върху производителността им или предоставили актуализирани прогнози. Може да го видите тук.