Порт Варна отчита 20% ръст на товарите през 2015 г.
Ще инвестираме над 12,5 млн. лв. през тази година, казва Петър Сеферов
~ 5 мин.
Петър Сеферов е новият изпълнителен директор на "Пристанище Варна" от около месец. Преди това той беше дългогодишен генерален директор на ДП "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ)и досегашен директор на терминал "Варна изток". За състоянието на порта, инвестициите и неотложните задачи на "Пристанище Варна" през тази година разказва Петър Сеферов.
- Г-н Сеферов, в какво състояние заварихте "Пристанище Варна"?
Към 31 декември 2014 г. вече знаехме, че физическите параметри на Бизнес плана на "Пристанище Варна" ЕАД са изпълнени с обработените около 10 млн. тона товари. Все още тече приключването на финансовата 2014 г. Като се има предвид, че аз бях директор на терминал "Варна изток" и съм участвал в разработването и изпълнението и на стария, и на новия Бизнес план, трябва да е ясно, че не мога да бъда изненадан от нещо неочаквано. В близките дни ще имам точните разчети по всички направления на дейността на дружеството.
Като цяло преобладават товарите за износ, около 65% от които са насипни. Специално за терминал "Варна изток" около 90% от товарите бяха насипни, а за "Варна запад" те бяха 55 на сто. През миналата година обемът на обработените контейнери надхвърля 132 600 TEU (б.а. - 20-футов еквивалент). Почти 1 млн. тона са обработените наливни товари, и то само в терминал "Варна запад". Над 700 хил. тона са генералните (б.а. - бройни) товари. За първи път в терминал "Варна изток" беше приложена нова технология за обработка на тръби с голям диаметър - за проекта "Южен поток". Макар и незначително количество, през 2014 г. бяха обработени и товари по технологията ро-ро (б.а. - превоз на тежки камиони с кораби).
Към 22 февруари 2015 г. през порт Варна са преминали над 1,39 млн. т товари, което е с 19,8% по-добър резултат към същата дата на 2014 г. От началото на годината са обработени над 18 400 TEU и 350 хил. тона зърно.
- Кои са най-неотложните задачи, с чието изпълнение се заемате на новата длъжност?
Знаете, че пристанищната дейност е непрекъсната - 24 часа в денонощието, 7 дни седмично, 365 дни в годината. Като генерален директор на ДППИ познавах добре "Пристанище Варна", а като директор на терминал "Варна изток" съм участвал в процесите по планиране и реализиране на плановете. Последните години на търговското дружество са успешни и смятам този процес да продължи и занапред. С моето преназначаване се създадоха условия за издигане на вече утвърдени млади кадри, с необходимото специално образование и познаващи оперативната експлоатация.
Заедно с новия Съвет на директорите, назначен от министъра на транспорта Ивайло Московски, преглеждаме представения в министерството нов Бизнес план. Бъдещата ни дейност ще е насочена към усъвършенстване на технологиите, подобряване на организацията и безопасността на труда. Началото на 2015 г. се характеризира с нови преговори с пристанищните клиенти. Очертаващият се ръст от около 20% на обработените товари ни дава голям оптимизъм.
- Какви инвестиции планирате до края 2015 г.?
За да предлагаме качествени услуги е задължително да разполагаме с технически и технологически годна и безопасна пристанищна инфраструктура и техника. Известно е, че оперираме публична държавна собственост, като за инфраструктурата отговаря ДППИ, а за техниката - ние като оператор. В края на 2014 г. в МТИТС беше изпратен първият вариант на разработения Бизнес план съобразно очакванията ни за 2015 г. В него е заложено в пристанищна техника, съоръжения и пр. да инвестираме около 6,5 млн. лв. Ще вложим и около 6 млн. лв. в инфраструктурата, като в нея ще инвестира и ДППИ съобразно своите планове.
- Необходимо ли е изготвянето на дългосрочна стратегия за развитие на "Пристанище Варна"? Какво предвижда Генералният план на порта и какъв е срокът за изпълнението му?
Знаете, че развитието на пристанищата става в съответствие с техните генерални планове, за които отговаря ДППИ. Като пристанищен оператор ние имаме строго определени задачи, които стриктно изпълняваме и те се развиват в годишните бизнес планове. За да се повиши товарооборотът, обръщаме внимание преди всичко на технологичното развитие и според възможностите закупуваме нова техника и поддържаме съществуващата. Наш приоритет е и постоянното подобряване на организацията на труда и безопасността на работата. Известно ни е какво съдържа Генералният план и съдействаме за неговото изпълнение, без да се намесваме в правомощията на ДППИ.
- Защо се забави т.нар. "отваряне на Варна към морето" чрез изместване на терминал "Варна изток" в канала и изграждането на нов интермодален терминал в Максуда?
Както вече заявих, за развитието на пристанищната инфраструктура отговаря ДППИ. Ние също с интерес очакваме развитието на процесите, свързани с реализацията на проекта за изграждането на интермодален терминал, макар че в момента не участваме пряко в тях.
Досега "Пристанище Варна" ЕАД участва в разработването на задание за проектирането на Интермодален терминал "Варна" (ИМТ Варна), а негови експерти - в някои процедури по разработване на документация за конкурс за избор на проектант. В съответните процедури участваха и специалисти на МТИТС, НКЖИ и ДППИ.
Вече е подписан договорът за проектиране на новия ИМТ Варна. Това е ясен знак, че работата по проекта продължава, а "отварянето на Варна към морето" е част от реализацията на идеите, заложени в заданието за проекта за ИМТ Варна.
- Какви са плановете Ви за привличане на допълнителни, най-вече транзитни товаропотоци?
Най-важното за привличането на нови товари е усъвършенстването на технологиите, подобряване на организацията на труда и комуникацията със съществуващите и бъдещите клиенти. Тези задачи се решават всеки ден на всички управленчески нива - от централното ръководство до стифадора на съответното корабно място.
- През "Пристанище Варна" се изнасят най-големи количества зърно. Планирате ли мерки за подобряване на зърнената кампания тази година?
Действително зърнените товари са едни от емблематичните товари за нас и винаги сме се отнасяли с изключително внимание към тях. Ние преработихме изцяло технологичната карта, като внесохме някои усъвършенствания. Пристанищен терминал "Варна запад" все по-активно се намесва в обработката на този тип товари. В терминал "Варна изток" също се извършват подобрения, като се внедрява нов захват за товарене на зърно, базиращ се на преоборудван "open-top" контейнер с дистанционно управление на изсипването над корабния трюм. Искам да припомня, че от средата на 2014 г. специализираната машина за товарене на зърно вече е наша собственост. Надявам се, че тазгодишната зърнена кампания ще бъде още по-успешна от всички досегашни.
Позволявам си да припомня, че в България все още няма модерен пристанищен терминал, специализиран за износ на зърно. Такъв ще се изгради с реализацията на идеите, заложени в заданието за проекта на ИМТ "Варна".
- Г-н Сеферов, в какво състояние заварихте "Пристанище Варна"?
Към 31 декември 2014 г. вече знаехме, че физическите параметри на Бизнес плана на "Пристанище Варна" ЕАД са изпълнени с обработените около 10 млн. тона товари. Все още тече приключването на финансовата 2014 г. Като се има предвид, че аз бях директор на терминал "Варна изток" и съм участвал в разработването и изпълнението и на стария, и на новия Бизнес план, трябва да е ясно, че не мога да бъда изненадан от нещо неочаквано. В близките дни ще имам точните разчети по всички направления на дейността на дружеството.
Като цяло преобладават товарите за износ, около 65% от които са насипни. Специално за терминал "Варна изток" около 90% от товарите бяха насипни, а за "Варна запад" те бяха 55 на сто. През миналата година обемът на обработените контейнери надхвърля 132 600 TEU (б.а. - 20-футов еквивалент). Почти 1 млн. тона са обработените наливни товари, и то само в терминал "Варна запад". Над 700 хил. тона са генералните (б.а. - бройни) товари. За първи път в терминал "Варна изток" беше приложена нова технология за обработка на тръби с голям диаметър - за проекта "Южен поток". Макар и незначително количество, през 2014 г. бяха обработени и товари по технологията ро-ро (б.а. - превоз на тежки камиони с кораби).
Към 22 февруари 2015 г. през порт Варна са преминали над 1,39 млн. т товари, което е с 19,8% по-добър резултат към същата дата на 2014 г. От началото на годината са обработени над 18 400 TEU и 350 хил. тона зърно.
- Кои са най-неотложните задачи, с чието изпълнение се заемате на новата длъжност?
Знаете, че пристанищната дейност е непрекъсната - 24 часа в денонощието, 7 дни седмично, 365 дни в годината. Като генерален директор на ДППИ познавах добре "Пристанище Варна", а като директор на терминал "Варна изток" съм участвал в процесите по планиране и реализиране на плановете. Последните години на търговското дружество са успешни и смятам този процес да продължи и занапред. С моето преназначаване се създадоха условия за издигане на вече утвърдени млади кадри, с необходимото специално образование и познаващи оперативната експлоатация.
Заедно с новия Съвет на директорите, назначен от министъра на транспорта Ивайло Московски, преглеждаме представения в министерството нов Бизнес план. Бъдещата ни дейност ще е насочена към усъвършенстване на технологиите, подобряване на организацията и безопасността на труда. Началото на 2015 г. се характеризира с нови преговори с пристанищните клиенти. Очертаващият се ръст от около 20% на обработените товари ни дава голям оптимизъм.
- Какви инвестиции планирате до края 2015 г.?
За да предлагаме качествени услуги е задължително да разполагаме с технически и технологически годна и безопасна пристанищна инфраструктура и техника. Известно е, че оперираме публична държавна собственост, като за инфраструктурата отговаря ДППИ, а за техниката - ние като оператор. В края на 2014 г. в МТИТС беше изпратен първият вариант на разработения Бизнес план съобразно очакванията ни за 2015 г. В него е заложено в пристанищна техника, съоръжения и пр. да инвестираме около 6,5 млн. лв. Ще вложим и около 6 млн. лв. в инфраструктурата, като в нея ще инвестира и ДППИ съобразно своите планове.
- Необходимо ли е изготвянето на дългосрочна стратегия за развитие на "Пристанище Варна"? Какво предвижда Генералният план на порта и какъв е срокът за изпълнението му?
Знаете, че развитието на пристанищата става в съответствие с техните генерални планове, за които отговаря ДППИ. Като пристанищен оператор ние имаме строго определени задачи, които стриктно изпълняваме и те се развиват в годишните бизнес планове. За да се повиши товарооборотът, обръщаме внимание преди всичко на технологичното развитие и според възможностите закупуваме нова техника и поддържаме съществуващата. Наш приоритет е и постоянното подобряване на организацията на труда и безопасността на работата. Известно ни е какво съдържа Генералният план и съдействаме за неговото изпълнение, без да се намесваме в правомощията на ДППИ.
- Защо се забави т.нар. "отваряне на Варна към морето" чрез изместване на терминал "Варна изток" в канала и изграждането на нов интермодален терминал в Максуда?
Както вече заявих, за развитието на пристанищната инфраструктура отговаря ДППИ. Ние също с интерес очакваме развитието на процесите, свързани с реализацията на проекта за изграждането на интермодален терминал, макар че в момента не участваме пряко в тях.
Досега "Пристанище Варна" ЕАД участва в разработването на задание за проектирането на Интермодален терминал "Варна" (ИМТ Варна), а негови експерти - в някои процедури по разработване на документация за конкурс за избор на проектант. В съответните процедури участваха и специалисти на МТИТС, НКЖИ и ДППИ.
Вече е подписан договорът за проектиране на новия ИМТ Варна. Това е ясен знак, че работата по проекта продължава, а "отварянето на Варна към морето" е част от реализацията на идеите, заложени в заданието за проекта за ИМТ Варна.
- Какви са плановете Ви за привличане на допълнителни, най-вече транзитни товаропотоци?
Най-важното за привличането на нови товари е усъвършенстването на технологиите, подобряване на организацията на труда и комуникацията със съществуващите и бъдещите клиенти. Тези задачи се решават всеки ден на всички управленчески нива - от централното ръководство до стифадора на съответното корабно място.
- През "Пристанище Варна" се изнасят най-големи количества зърно. Планирате ли мерки за подобряване на зърнената кампания тази година?
Действително зърнените товари са едни от емблематичните товари за нас и винаги сме се отнасяли с изключително внимание към тях. Ние преработихме изцяло технологичната карта, като внесохме някои усъвършенствания. Пристанищен терминал "Варна запад" все по-активно се намесва в обработката на този тип товари. В терминал "Варна изток" също се извършват подобрения, като се внедрява нов захват за товарене на зърно, базиращ се на преоборудван "open-top" контейнер с дистанционно управление на изсипването над корабния трюм. Искам да припомня, че от средата на 2014 г. специализираната машина за товарене на зърно вече е наша собственост. Надявам се, че тазгодишната зърнена кампания ще бъде още по-успешна от всички досегашни.
Позволявам си да припомня, че в България все още няма модерен пристанищен терминал, специализиран за износ на зърно. Такъв ще се изгради с реализацията на идеите, заложени в заданието за проекта на ИМТ "Варна".