Поставят преградни съоръжения на 12 метростанции в София
Срокът за завършване е краят на септември
На две от метростанциите в столицата – „Опълченска“ и „Стадион Васил Левски“, е започнало поставянето на преградни съоръжения за обезопасяване на пероните. Те са избрани за пилотни, като предстои такива да бъдат монтирани на още десет станции. Това обяви директорът на Столичния метрополитен инж. Стоян Братоев пред БНР.
Той обясни, че първите две метростанции са избрани, тъй като са натоварени, но пък не чак толкова като „Сердика“ и „Софийски университет Св. Климент Охридски“.
Стойността на съоръжението за всяка станция е 750 хил. евро, а технологията е корейска. Общо ще бъдат обезопасени 12 станции, предимно по първата линия на метрото, която е най-натоварена, уточни Братоев.
Преграждането на метростанциите е тенденция от последните 10 години, поясни той. „Струват си, защото човешкият живот няма цена. Целта е основно тази“, коментира Братоев. От Столичния метрополитен мотивират изграждането на защитните прегради със зачестяващите нещастни случаи на падане върху релсите през последните години.
Срокът за завършване е краят на септември. Екипите от Южна Корея в момента не могат да пътуват заради ограничителните мерки.
Новата, трета линия на софийското метро е изцяло оградена с подобни прегради, но преградите там са част от строителството на самата линия и от автоматиката на управление. Вратите на влака са по-тесни от отвора на преградата и мотрисите ще спират с точност до 20 сантиметра.
Когато влаковете по дадена линия са повече от един тип и разположението на вратите е различно, тогава се избира настоящият тип преграда за ограничаване на достъпа до релсовия тип, какъвто се монтира пилотно на „Опълченска" и „Стадион Васил Левски“. Всички колони ще остават в „мъртвите зони“, където няма врати, увери Стоян Братоев.
Третата линия ще разполага и с гумени гребени, които да „обират“ разстоянието между платформата на вагона и ръба на перона. Релсовият път по третата линия ще бъде и по-безшумен, защото там ще вървят влакове от ново поколение, обясни още Братоев. По-старите поколения влакове са по-шумни, защото техните двигатели са по-различни.
40 млн. евро струва изграждането на 1 километър метро в София. За сравнение – 150 млн. евро е цената на километър за Европа, по думите на директора на Столичния метрополитен.