Поверителността във Facebook: Мираж зад гръмки обещания
Социалната мрежа иска да е по-поверителна и лична, но не по истински значимия начин
~ 2 мин.
„Бъдещето е поверително“, заяви Марк Зукърбърг, усмихвайки се неловко от сцената по време на годишната конференция F8 на Facebook тази седмица, пише Mashable. На събитието главният изпълнителен директор на компанията отново лансира идеята си за фокусирането на социалната мрежа към частната комуникация и личния живот.
За да стане това, се планира редизайн на много от основните услуги на Facebook, в това число:
- преработен Facebook, акцентиращ върху групите и Stories, вместо върху новините;
- преработен Messenger, позволяващ размяна на съобщения с потребители на WhatsApp и Instagram (подробностите за това остават неясни). Ще има и нов таб за интеракция с малки групи приятели;
- преработена Instagram камера, която ще улесни използването ѝ за Stories.
Всички предстоящи новости ще дойдат с криптиране от край до край на информацията, уверява Зукърбърг. Целта е да се запази конфиденциалността на разговорите, а съдържанието вероятно вече няма да се пази дълго време (и тук липсват подробности).
Описанията на Зукърбърг за бъдещето звучат като огромна промяна за Facebook, чиято мисия в началото беше „да направи света по-отворен и свързан“. „Изграждайки нашите услуги около тази визия за поверителност, ние също променяме начина, по който управляваме компанията си“, написа изпълнителният директор на компанията от профила си в социалната мрежа.
Но докато Facebook планира да реконструира своите приложения, компанията не дава признаци да прави каквото и да било по отношение на най-тревожните си политики, пише изданието. А именно огромното количество данни, които платформата събира, за да съхрани функционирането на своята многомилиардна рекламна машина.
Докато Facebook да се адаптира към свят, в който потребителите предпочитат да споделят информация междуличностно, гигантът все още съхранява данни за милиарди хора – дори за такива, които не използват социалната мрежа. От Mashable се обзалагат, че компанията ще продължи да използва тази информация, за да продава реклами, дори те да биват разпространявани по различни канали от News Feed-a.
Всъщност, Зукърбърг, а и други ръководители, заявяват, че стоят зад вече създадения бизнес модел и не са склонни на търпение към критикуващите ги. Доказателство за това е обещаният преди година от Facebook инструмент Clear History, който ще позволи на хората да ограничат способността на платформата да ги следи. Днес той все още не е наличен, а и за него не се говори особено на F8. Неотдавна Facebook обеща да го пусне през есента.
Причината за протакането вероятно се дължи на факта, че подобен инструмент, който наистина би подобрил неприкосновеността на личния живот, всъщност не финансово изгоден за самата Facebook.
Така че, да, Facebook променя много от основните аспекти на начина, по който потребителите използват услугите на компанията. Някои от тях дори може да ни накарат да се чувстваме по-защитени в разговорите си. Но стане ли въпрос за най-ценния актив на Facebook – вашите лични данни, това все още е много голям бизнес, завършва Mashable.