ПП-ДБ предлагат дигитализиране на строителния процес
Идеята на промените в ЗУТ е почти всички документи да се подават и да се съгласуват електронно от институциите
Да се свали административната тежест от строителите, като повечето стъпки, през които преминават, бъдат дигитализирани. Това предлагат народни представители от „Продължаваме промяната – Демократична България“ с промени в Закона за устройство на територията. Основната цел е почти всички документи – от заявлението за проект през одобряването на устройствени планове до разрешението за строеж – да се подават и одобряват електронно. За такива промени настояват от години строителите в страната.
Законопроектът е разпределен за гледане в две комисии – по регионална политика и по електронно управление – но все още не е гледан на нито една от тях, въпреки че е входиран на 1 март.
Ако бъдат приети измененията, те ще влязат в сила година след обнародването им в Държавен вестник, като най-вероятно срокът е даден, за да може администрацията да се подготви.
Припомняме, че подобни промени, свързани с дигитализацията на строителния процес, бяха заложени в План за намаляване на административната тежест върху граждани и бизнес, изготвен от Министерския съвет. Той съдържа цели 280 мерки и бе качен за обществено обсъждане в началото на февруари.
Какво се предлага?
И сега в ЗУТ е разписано, че МРРБ развива и поддържа Единен публичен регистър по устройство на територията на интернет страницата на ведомството. Условията и редът за публикуване и поддържане на информация се определят с наредба на Министерския съвет. От ПП-ДБ предлагат с нея вече да се определят и редът за вписване, заличаване и удостоверяване на обстоятелствата. Освен това вносителите предлагат в регистъра да се обявяват проектите на устройствени планове, на измененията им и на влезлите в сила планове, както и да се вписват физическите и юридически лица, на които държавата или общините възлагат изработването на проекти на устройствени планове и инвестиционни проекти. На вписване ще подлежи и размерът на възнаграждението им.
Записано е, че чрез регистъра ще се обменят служебни данни с кадастрални регистри по ред, определен с наредбата на кабинета. Документи ще се връчват чрез системата за сигурно електронно връчване, залегнала в Закона за е-управлението.
По отношение на устройствените планове, вносителите предлагат заданията за изработването им, проучвателни и проектни работи, както и самите устройствени планове да се изработват в електронен вид. Всички текстови и графични части към тях – също. Документите да се изпращат към административните органи и те да се обменят между тях чрез информационната система, обслужваща регистъра към МРРБ.
Точното време по създаване, одобряване на устройствените планове ще се удостоверява с квалифициран електронен времеви печат.
Разрешенията по Общите и Подробни устройствени планове да се издават в електронен вид, предлагат вносителите. Актовете за одобряване на проекти на ПУП-ове също е предвидено да се издават в електронен формат. ПП-ДБ предлагат и всякакви промени по плановете да се съобщават и издават в електронен вид.
Предлагат се промени, свързани и с инвестиционния процес в строителството. Така например по отношение на инвестиционните проекти в различни фази (идеен проект, технически проект, работен проект) и свързаните с тях документи, се предлага вече съответните части да се подписват от проектанта, но не и да се подпечатват, както е разписано в закона. Предвижда се възможност частите на проекта да се съгласуват с подпис от проектантите на останалите части и от възложителя, или овластено от него лице по реда на Закона за електронната идентификация.
Министърът на регионалното развитие издава наредба за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, като от ПП-ДБ предлагат, да се добави, че наредбата ще определя и формата на записа на е-копията на инвестиционните проекти и на документите към тях, включително и начина на подписването им. Предвижда се компетентните органи да са задължени да разглеждат електронните документи, изпратени до тях.
Визите за проектиране на специални обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната, да се издават в електронен вид и да се изпращам по електронен път до заявителя.
Освен това ПП-ДБ предлагат с визата за проектиране да се предоставят изходните данни, необходими за проектирането и за присъединяването към мрежите на техническа инфраструктура от съответните експлоатационни дружества за искано инвестиционно намерение. Предвижда се в срок от 7 дни от получаването на заявлението за издаване на виза компетентният орган да го изпрати по електронен път с приложено копие от действащия ПУП до посочените в заявлението експлоатационни дружество за безвъзмездно предоставяне на исканите изходни данни.
Предлага се възложителят да може да упълномощава лица за извършване на тези действия по един от следните начини – с нотариално заверено пълномощно, като заверен електронен образ да се прилага към заявленията; чрез електронно овластяване по Закона за електронната идентификация; чрез овластяване, въведено в портала за е-управление.
Предвижда се всички документи на инвестиционния проект да се подписват с квалифициран е-подпис от специалист и от управителя на юридическото лице, или от едноличния търговец консултант, извършил оценката за съответствие. Комплексният доклад за оценката също ще се съставя в електронен вид и се подписва с е-подпис.
Заявленията за одобряване на инвестиционния проект да може да се подават електронно от възложителя или от упълномощено лице, предлагат още от ПП-ДБ. И още – всички административни актове и документи, свързани със съгласуването и одобряването на инвестиционните проекти, да се издават по електронен път или да се проверяват в съответните регистри без да се изискват от заявителя.
ПП-ДБ предлагат техническите или работните инвестиционни проекти единствено да се одобряват, но да не се и съгласуват (както е разписано сега в ЗУТ) от главния архитект на община или район, областния управител и министъра на регионалното развитие.
ЗУТ предвижда всички части на одобрените инвестиционни проекти да се подпечатват с печата на общинската администрация, областната администрация или на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, а за специалните обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната - с печата на Министерството на отбраната, съответно на Министерството на вътрешните работи, на Държавна агенция "Национална сигурност", на Държавна агенция "Разузнаване" или на Държавна агенция "Технически операции". ПП-ДБ предлагат одобрените инвестиционни проекти да се подписват от компетентните органи в електронен вид, както и да се връчват на заявителя по електронен път.
Друга група промени е свързана с разрешенията за строеж. Предложено е главен архитект на община, областен управител, министъра на регионалното развитие и всички останалите институции, които могат да издават разрешения за строеж, да ги издават в електронен формат.
ПП-ДБ предлагат да се заличи настоящата разпоредба, свързана с отказ за издаване на разрешение за строеж, и по-точно – предлагат да отпадне посочването на конкретни мотиви.
Презаверяването на разрешението също да става по електронен път, предлагат още вносителите. Идеята е актът за презаверка да се съобщава на заинтересованите лица и да се публикува в единния публичен регистър по устройство на територията към МРРБ. Същата идея се предлага и по отношение на измененията в одобрени инвестиционни проекти.
Промените на вносителите предвиждат строител, проектант, консултант, физическо лице, управжняващо технически контрол за част „Конструктивна“, техническия ръководител и доставчикът на машини, съоръжения и технологично оборудване да са длъжни да поддържат профил с системата за сигурно електронно връчване.
И още – след приключване на строителни работи окончателният доклад да се изготвя и подписва в електронен вид. Същото да важи и за екзекутивната документация с пълния комплект чертежи.
Според вносителите новите разпоредби няма да създадат нови изисквания към наличната техника и софтуер, използвани от държавата и общините, както и от участниците в строителството.