Пресечната точка между бизнес и изкуство на Женския пазар
Един българин, израснал в чужбина, решава да създаде пространство, което напълно да промени облика на София
Женският пазар е онази точка на София, която изумява с изобилието си от различни култури. На моменти дори е трудно да чуеш българска реч, разхождайки се по многобройните тесни улички, които излизат от сърцето на района – а именно пазарът.
Тръгвайки по ул. „Братя Миладинови“ картината остава все така пъстра, но точно в средата на улицата прави впечатление една сграда със сложна концепция, за която спокойно може да кажем, че трябва да се запознаете отвътре с нея преди да съдите. Фасадата е нетандартна, но вплита в себе си впечатляваща и нестандартна идея за България - хотел, ресторант, галерия за съвременно изкуство.
В сърцето на града
Смелата концепция за DOT Sofia принадлежи на д-р Панчо Георгиев, който е роден в България, но е израснал и получил образованието си в Швейцария. И от няколко години живее в Дубай.
Преди около 6 години той и съпругата му вземат решение, че искат да направят нещо в София, нещо за София. „В един момент решихме, че ще направим нещо, което обединява всички, което и двамата харесваме – хубава храна, изкуство и готина архитектура“, разказва д-р Георгиев по време на откриването на сградата.
Снимка: Пламен Гаврилов
Районът около Женския пазар е избран съвсем съзнателно. „На други места из центъра нещата вече се случват и са свързани с по-малко рискове, но нас това не ни привлича. По-голямата част от хората ме съветваха да реализирам проекта в „по-престижен“ квартал, но районът на Женския пазар за нас има невероятна атмосфера и потенциал, а и вече съществува среда от страхотни хора и инициативи, към които да се присъединим с нов импулс“, споделя собственикът.
Идеята е хората, когато идват в София да я преоткрият от една по-различна страна“, казва той.
Хотелската част предлага краткосрочно настаняване, но и пакети за седмица или цял месец. Основната идея на цялото пространство е да се покаже на туристите, а и на всички гости и жители на града – мултикултурността и ексцентричността, която притежава столицата отвъд жълтите павета.
Очакваната аудитория са хора от страната и чужбина, които пътуват най-вече по работа, „но защо не и столичани, които искат да видят София от една по-различна перспектива. Невероятният ни пентхаус е с две нива и покривна тераса с 360о панорамна гледка над покривите на града“, казва Лидия Буранова, управител на DOT Sofia Urban Residen.
Как започва всичко?
Всичко започва с визия за място, вдъхновено от бутиковите дизайн хотели по света, в които Панчо Георгиев отсяда често. Той е старши партньор в McKinsey, базирана в Дубай и оглавява практиката на фирмата в сферата на здравеопазването и здравните услуги.
Преди пет години д-р Панчо Георгиев се обръща към българско архитектурно студио I/O със задание за сграда с бутиково хотелско настаняване, ресторант и мултифункционално пространство за събития и съвременно изкуство. Идеята на архитектите Вяра Желязкова и Георги Кътов е била сградата да не се натрапва с модерния си вид насред старите сгради, но в същото време да съчетае в себе си духа на 21 век и съвсем естествено да се слее с тях.
Фасадната обшивка от ръждясала стомана документира постепенно изчезващата вехтост на квартала, а системата от отварящи се капаци свързваме с динамиката на търговските площи“ казват от 1/О Architects.
Първите нива на сградата са изненадваща комбинация от мултифункционално пространство за събития и ресторант.
Арт дейност
Апартхотелът е първият в България, който развива арт дейност. Отговорник в това направление е пловдивската галеристка Веселина Сариева. Тя влиза в екипа на DOT в ролята на арт директор и консултант и отговаря за показването на изкуство и култура тук, като това включва съставянето на собствена художествена колекция, избора на постоянно разположени творби в общите пространства и в стаите, временни творчески намеси, регулярни годишни събития и арт и сувенирен клек-шоп.
Пълната промяна на облика на София или по-скоро на района около Женския пазар, през погледа на създателите на пространството – идва с панорамната тераса, която разкрива цялата красота на София.
Собственикът не пожела да коментира пред Economic.bg инвестицията, която е вложена в пространството, но заяви, че това е „инвестиция в повишаване на капацитета“ (бел. ред. – на предлаганите хотелиерски услуги).
Снимка: Пламен Гаврилов