Превозвачи негодуват от множество проблеми на тол системата
Водачи плащат по три пъти една и съща маршрутна карта или различна такса за едно и също разстояние
Заради множество проблеми с тол системата превозвачите губят много средства, нерви и ценно време. Това стана ясно и от протест, проведен преди дни на кръговото кръстовище срещу Дунав мост в Русе. Проблемите са толкова много, че представители на автофирмите дори настояха за директното връщане на старата винетна система за заплащане на движението по пътищата.
"Искаме работата на тол системата да бъде прекратена, защото дава отклонения и ни глобяват неправомерно“ - коментира Мариета Иванова, управител на фирма за автомобилни превози в крайдунавския град и организатор на протеста тогава.
„Действително имаме страшно много проблеми с тол системата“ – обясни специално за Economic.bg Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП). „Оказва се, че освен за чистата тол дейност, тази системата е планирана, проектирана и изградена също и за да подпомага работата на различни служби в България“, коментира той. „Това е и основната причина тол системата да е толкова сложно направена – именно за да могат да се проследява движението на, примерно, цистерни с горива, да се установява пълни ли са те или празни и пр. Какви точно са функциите на тол системата в България е ясно на съвсем малък кръг хора у нас, но по моя информация едва около 20% от капацитета й е ангажиран с пътните такси, а всичко останало е внедрено за проследяване. Затова пък е пределно ясно, че въпреки това единствено ние, превозвачите, сме призвани да изплащаме цялата тази система чрез тол таксите – както инвестициите за нейното изграждане и поддържане, така и заплатите на всички, които работят с нея. Разбира се, за това никой никога нищо не говори и едва ли някога нещо ще обясни на обществото“, обяснява Красимир Лалов.
Според зам.-председателя на НСБП именно натовареността на тол системата с много други функции е и основната причина за голямата припряност и бързане тя да бъде пусната в експлоатация.
„Държавите в Централна и Западна Европа тестваха своите тол системи по цяла година, и то в реална обстановка, за да установят и отстранят всички несъвършенства още преди пускането им в действие“ – коментира Красимир Лалов. „Докато тука системата се действа едва 2-3 месеца, и то един Бог знае как, само и само за да влезе по-бързо в експлоатация. Явно някой на някого беше обещал тол системата да заработи в някакъв определен срок, затова и се бързаше толкова много“ – предполага браншовикът.
От пускането й в експлоатация досега тол системата показва множество проблеми, от които фирмите губят време и средства.
„Първо, на един куп фирми и места разрешиха да продават маршрутни карти“ – продължава с обясненията Красимир Лалов. „Обаче ако на някоя бензиностанция няма добра интернет връзка, водачът не може да плати маршрутната карта, за да продължи пътя си. А пропадане на интернет връзката се случва често и на голям брой бензиностанции. Поради това има случаи, когато водачът заплаща онлайн маршрутната си карта, но обратният имейл, който потвърждава плащането, се бави половин-един час и повече именно поради пропадане на интернета. Има случай, когато водач на фирма от Бургас – няма да я назова, за да не й правя реклама, но в тол управлението на АПИ я знаят много добре, е заплатил три пъти една и съща маршрутна карта - за един и същи камион, за едно и също разстояние: просто плаща и след като не се връща обратен имейл, потвърждаващ плащането, той прави второ плащане, отново не се връща потвърждаващ имейл и поради това той прави трето плащане на маршрутната карта. След няколко часа пристигат три имейла, че въпросната карта е заплатена, и то цели три пъти. И започва едно ходене по мъките да му бъдат върнати парите. Много ми е интересно тази тол система няма ли някаква защита – като си заплатил веднъж, да не можеш да платиш втори и трети път? След като в София можеш да заплатиш два пъти за по два часа паркирането, но трети път не можеш да платиш, тъй като системата не разрешава, толкова ли е сложно нещо такова да се внедри и в тол системата“ – ядосва се Красимир Лалов?
Друг проблем на тол системата е, че за едно и също разстояние един и същ камион плаща различна цена в зависимост от това дали плаща през TollPass бордово устройство или с маршрутна карта. Има случаи, когато на някой камион му се поврежда бордовото устройство и водачът на връщане трябва да заплати същото разстояние с маршрутна карта. И установява, че цената е различна! Странно защо един и същи камион за едно и също разстояние плаща различна цена? Да не би като плаща през бордово устройство да руши повече пътя, отколкото като купи маршрутна карта?
„Освен това, ако например в Австрия се развали бордовото устройство, водачът спира още на първия пункт или бензиностанция, дава разваленото, взема здраво и продължава“ – обяснява още Красимир Лалов. „В Германия пък водачът уведомява сервиза, отива в първия сервиз по маршрута, където ремонтират или сменят устройството и му издават документ, че е било развалено и сменено, така че да не плаща глоба, а само този отрязък от пътя, който не е бил заплатен поради повредата на машинката. Ако обаче ти се развали бордовото устройство в България - отнасяш глоба за разстоянието, което не си успял да заплатиш поради повредата на устройството. Това че положението с нашата тол система е мътно и кърваво“ – коментира Красимир Лалов и допълва: „Уморих се да питам каква е философията на българската тол система, но никой отговор не дава! Защото всяка тол система на Запад е проектирана и изградена с ясна философия, около която се е обединило цялото общество – дали за да разтовари магистралите и граничните пунктове от трафик, дали по някакви социални или чисто икономически причини, но има философия. А до момента аз не съм чул нито едно обяснение тол системата на България с каква конкретна философия беше разработена и внедрена?“ – завършва зам.-председателят на НСБП Красимир Лалов.
Поради всичко това от 17 юли Националното тол управление разкри приемни за превозвачи, в които ще могат да се разглеждат конкретни проблеми и казуси тол системата. Приемните работят само в петък от 13 до 16 часа, засега само в осем областни града: Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Велико Търново, Благоевград, Монтана и Хасково. Според превозвачите обаче е необходимо да се разкрият приемни във всички областни градове по основните пътни направления у нас, като Видин, Плевен, Хасково и пр.