Превозвачите вече могат да купят бордови устройства за камионите си (обновена)
Единият национален доставчик успешно премина тестовия период
Собствениците на тежкотоварни автомобили вече могат да започнат подготовка за оборудване на камионите си с бордови устройства, съобщават от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Единият от двата национални доставчика на услуги– „Интелигентни трафик системи“ АД, е преминал успешно интеграционните тестове по целия обхват на тол системата. Това дава възможност на дружеството да започне подготовка за сключване на договори с превозвачите.
Договорите обаче ще влязат в сила, едва когато тол системата бъде въведена, което трябва да се случи до 1 март 2020 г. Припомняме, че на последното правителствено заседание за миналата година регионалният министър Петя Аврамова обеща на премиера Бойко Борисов, че тол системата ще заработи реално на 6 януари. Това обаче така и не се случи.
От АПИ съобщават, че днес ще бъде проведен тест и с втория национален доставчик на бордови устройства - „Конкорд Смарт Инфраструктура“ АД. Другите два регистрирани доставчика - „Телетол“ АД и „Иком“ ООД, все още не са подписали договори по новите Общи условия на АПИ, което на практика означава, че те няма как към днешна дата да проведат тестове на тол системата.
Тестването на бордовите устройства за това дали са съвместими с нуждите на тол системата преминават през три етапа. Първият включва оценка на съответствието и разглеждане по допустимост на подадените документи. Вторият етап включва интеграционни тестове от край до край, а третият етап – приложни тестове от край до край с бордови устройства, които ще функционират в реална среда.
В паметта на бордовите устройства, които превозвачите ще използват, се въвеждат данните за автомобила - категория, регистрационен номер, брой оси, емисионен клас.Бордовото устройство се поставя на точно определено място на челното стъкло и се захранва от запалката на автомобила. Данните за превозното средство се зареждат в паметта на устройството за няколко минути чрез мобилна интернет връзка. Устройството разполага с бутони и дисплей или с мобилно приложение. Чрез тях водачът на автомобила може самостоятелно да въведе броя на осите на тежкотоварния автомобил. По този начин системата за отчитане получава информация, че трябва да приложи друга тарифа за изчисление на дължимата тол такса.
След старта на пътуването бордовото устройство започва да предава GPS позиции и данни за превозното средство. Подаваната информация е криптирана. Данните се получават в системата на Националния доставчик на услуги за електронно таксуване, след което системата ги проверява и конвертира в подходящ формат за изчисление на дължимата такса.
Междувременно от пътната агенция съобщиха, че вече и вторият национален доставчик на бордови устройства – „Конкорд Смарт Инфраструктура“ АД, премина успешно
интеграционните тестове от край до край за оперативна съвместимост с тол системата. Това дава
възможност на двете дружества да започнат подготовка
за сключване на договори с международните превозвачи.