Пристанищата вече са длъжни да изготвят 7-годишни програми за развитие
Премахва се разделението на пристанищата, които в момента са или с национално, или с регионално значение
~ 2 мин.
Управителните органи на пристанищата вече ще имат задължението да изготвят 7-годишни програми за развитие. Това е записано в проекта за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ), с който се осигуряват мерки за прилагането на Регламент 2017/352, току-що качен за обсъждане в Портала за обществени консултации.
С Регламент 2017/352 за първи път се създава единна нормативна рамка за достъпа до пазара на пристанищни услуги и финансирането и таксуването на пристанищната инфраструктура и пристанищните услуги, е записано в мотивите към проекта. Основната идея е, че улесняването на достъпа до пазара на пристанищни услуги и въвеждането на финансова прозрачност и самостоятелност на морските пристанища от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) ще подобри качеството и ефикасността на услуги и ще допринесе за снижаване на разходите за ползвателите на транспортни услуги, за насърчаване на морските превози на къси разстояния, както и за по-добро интегриране на морския транспорт с железопътния, речния и автомобилния.
Въпреки че страните членки ще продължат сами да определят конкретния модел на управление на своите морски пристанища, чрез въвеждането на регламента се поставят задължителни минимални изисквания относно:
- установяване на прозрачна, обективна, недискриминационна и пропорционална процедура за предоставяне право на достъп до пазара на пристанищни услуги;
- създаване на гаранции, че пристанищните оператори ще осигуряват подходящо първоначално и периодично обучение на своите служители за гарантиране на качеството на пристанищните услуги и защита на здравето и безопасността на самите работници;
- установяване на прозрачни финансови отношения между управителните органи на морските пристанища и пристанищните оператори, от една страна, и публичните органи, от друга, за да се гарантират равнопоставени условия на конкуренцията;
- въвеждане на механизми, които да гарантират, че таксите за ползване на пристанищната инфраструктура и цените на пристанищните услуги се определят по прозрачен, обективен и недискриминационен начин;
- създаване на механизми за участие на ползвателите на пристанищата и на другите заинтересувани страни в консултации по съществените въпроси, свързани със стабилното развитие и функциониране на пристанището;
- въвеждане на процедура за разглеждане на жалби и на система от ефективни, пропорционални и възпиращи санкции в случай на нарушаване на регламента.
С промените се премахва разделението на пристанищата за обществен транспорт на такива с национално и такива с регионално значение. Отпада и класификацията на пристанищните услуги според нужните за осъществяването им технология и организация на работа на услуги. Прави се сериозна промяна на системата на пристанищните такси и цените на пристанищните услуги, като вместо досегашните канални, тонажни, линейни кейови и светлинни пристанищни такси се въвеждат общи пристанищни такси за ползване на пристанищната инфраструктура. Запазват се пристанищните такси за приемане и обработване на отпадъци, но се определят различните групи кораби, които ги дължат.
В проекта са предвидени и още куп други изменения, които засягат както управителите на пристанища и техните оператори, така и ДП „Пристанищна инфраструктура”.