Проблемите на Facebook с младата аудитория се задълбочават
eMarketer прогнозира спад в ръста на потребители на възраст между 12 и 17 г. и миграция към други социални мрежи
~ 3 мин.
Facebook трябва да се подготви за спад сред тийнейджърската си аудитория през тази година, сочат прогнозите на изследователската фирма eMarketer.
Данните сочат, че само в САЩ през 2017 г. Facebook ще се използва от 14.5 млн. потребители на възраст между 12 и 17 години, което представлява спад от 3.4% спрямо предходната година. Основната причина е миграцията към популярни платформи като Snapchat и Instagram, предава CNBC.
Изследователите забелязват отлив на потребители от най-голямата социална мрежа, която неотдавна набъбна до 2 млрд. души. Според eMarketer месечната употреба на Facebook сред децата под 12-годишна възраст и хората между 18 и 24-годишна възраст ще нараства по-бавно, отколкото сочеха предварителните прогнози.
Този „възрастов“ проблем поставя пред компанията тема за размисъл как да провокира младежите да влизат по-често във Facebook профилите си, така че да ги превърне в потенциална аудитория, на която в бъдеще да показва реклами (доколкото това е основният ѝ източник на приходи).
Според Оскар Орозко от eMarketer днешните подрастващи в тийнейджърска възраст, както и младите хора над 20 години, изглеждат в много по-малка степен ангажирани към Facebook. Те влизат по-рядко в тези си профили и остават в тях за по-кратко. Нещо повече, те всъщност прекарват времето си в Snapchat и Instagram, като според експерта вече дори има деца, които прескачат Facebook като цяло.
Очакванията на анализаторите са, че тази година Snapchat ще увеличи потребителската си база и само в САЩ тя ще нарасне с 5.8%, достигайки 79.2 млн. месечни посещения. eMarketer очаква увеличение във всички възрастови групи, с изключени на високите такива. Най-много нови потребители ще има в диапазона 18-24 г, където скокът ще е от порядъка на 20%.
Месечната употреба на Instagram също ще се повиши, като в САЩ ръстът ще е близо 24% през 2017 г. Любопитното е, че очакванията на анализаторите са, че платформата за мобилна фотография ще прибави значително повече потребители под 12-годишна възраст – с около 19%, а тези межди 12 и 17 г. ще нараснат с 8.8%.
Във връзка с обезпокоителните резултатите на eMarketer от Facebook засега са отказали да коментират.
И двете платформи жънат успех в горепосочените таргет групи благодарение на начина на комуникация, който им предлагат – а именно чрез визуално съдържание.
Въпреки че от години има подсказки, че Facebook губи интереса на младите хора, редно е да се отбележи, че това е и първият път, в който еMarketer прогнозира такъв спад по възрастови групи.
От компанията обаче са наясно с тези тенденции и в търсене на извора на младостта още през 2012 г. предприеха далновидния ход да придобият Instagram за 1 млрд. долара. Година по-късно тогавашния финансов директор на Facebook Дейвид Еберсман призна, че социалната мрежа е все по-рядко посещавана от тийнейджъри.
Последва опит на Facebook да придобие платформата за ефимерно съдържание Snapchat, за която основаната от Марк Зукърбърг мрежа предложи 3 млрд. долара. Тогава компанията-майка Snap отхвърли заявката и на екипа на Facebook не му остана друго освен да предприеме агресивен ход по клонирането на функциите ѝ в своите канали. Резултатите са налице и е факт, че опциите „Stories” в Instagram и WhatsApp пожънаха впечатляващ успех на фона оригиналната версия в Snapchat.
В основата на тази динамика обаче стои любопитството на вече съществуващата твърда аудитория. Какво обаче ще се случи в бъдеще с битката за вниманието на сегашните подрастващи и задаващите се след тях напълно нови потребители, само времето ще покаже.