Проблемът с недостига на кадри в туризма ескалира
Според бранша в България вече дори високите заплати не привличат служители, а това допълнително влошава качеството на услугата
Проблемите с кадрите в сектор „Туризъм“ се задълбочават всяка година. Ежегодно България внася от чужбина около 25 хил. сезонни работници, обяви бившия служебен министър на туризма Илин Димитров при откриването на сезон 2023 на 21 май.
Всяка година се наемат работници от страните от Средна Азия, като тази година работодателите вече започват да се „оглеждат“ и към Индия, Непал и Бангладеш. Според Илин Димитров е нужна дългосрочна стратегия за преодоляването на проблема с липсата на кадри.
Оказва се, че това лято проблемите се задълбочават още повече. Защото не само липсват кадри, а дори и по-високите заплати не успяват да убедят служителите да останат на работа. Това е един от изводите, до който достигат от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) в свое проучване.
ВАНЕ е професионална организация, която обединява мениджъри и собственици на хотели и хотелски групи от цялата страна. Членовете на организацията управляват градски, ваканционни и спа хотели с общо над 16 хил. стаи и осигуряват постоянна или сезонна заетост на повече от 20 хил. души.
В началото на юни Асоциацията проведе своето традиционно национално допитване до мениджъри и собственици на хотели, което има за цел да покаже какво е състоянието на сектора, а също и какви са нагласите, прогнозите и очакванията на хотелиерите в средата на годината.
От резултатите става ясно, че недостигът на персонал е най-сериозното предизвикателство пред хотелиерите (40% от респондентите го посочват). 23% от взелите участие в проучването изтъкват като най-сериозен проблем за тях невъзможността за дългосрочно планиране, а за други 20% инфлацията все още е най-голямото предизвикателство.
И ако миналата година половината от анкетираните са посочили повишението на заплатите като най-добро решение на проблема, през 2023 г. такова решение поддържат едва 30%“, се казва в анализа на асоциацията на професионалистите в мениджмънта на хотели.
От получените отговори става ясно, че решение на проблема с липсата на работна ръка се търси в посока внос на кадри от чужбина (26%) и ангажиране на студенти и ученици от горните класове със стажове и други програми за заетост (28%).
Въпреки предизвикателствата една трета от хотелиерите в България декларират, че в момента бизнесът им се развива по-добре, отколкото в считаната за еталон 2019 г. Други 23% очакват пълно възстановяване в рамките на една година. А почти половината от хотелиерите са на мнение, че до края на годината бизнес климатът в туризма ще се подобри още.
И ако очакванията в бизнеса са нещо доста субективно, то не така стоят нещата с готовността за инвестиции. В тази връзка, 60% от респондентите в допитването предвиждат някакъв по-сериозен ремонт или реновация на хотела, а една трета планират инвестиция в нов хотел или разширяване на съществуващия.
Липсата на кадри беше и сред основните фокуси по време на годишната среща на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), която се проведе в четвъртък в Ловеч.
По думите на Даниела Стоева, зам.-председател на АБТТА, липсата на кадри води след себе си още по-големия проблем, свързан качеството на туристическия продукт.
От моя гледна точка тази година е много ключова, защото ако ние имаме недоволни туристи сега от обслужването, това значи, че те догодина няма да се върнат и няма да дадат добри референции за дестинацията", посочи Даниела Стоева.
Той коментира, че по отношение на цените България вече се позиционира в по-високия клас, но в съзнанието на туриста страната все още е евтина дестинация.
И тук се получава конфликт между очакванията и реалността. За да защитим наистина тази цена, ние трябва да покажем много добро качество, което в момента за нас е проблем", казва Стоева.
По думите ѝ решението на проблема е дългосрочно. "Добра стратегия е да се започне да се работи по имиджа на сектора като работодател. Това е процес от няколко стъпки. Трябва да се работи много с младото поколение – хората между 18- и 29-годишна възраст, да се види техният начин на мислене, какво всъщност може да ги привлече в сектора."
Цените
Под половината от хотелите, взели участие в проучването, или не са повишили цените в сравнение с миналата година, или са ги повишили с до 10%. Над 60% от хотелиерите пък не възнамеряват да повишават повече цените до края на годината, а една трета предвиждат ръст в рамките на до 10%.
Резултатите от допитването показват, че в сравнение с миналата година леко нараства делът на хотелиерите, които са повишили цените с между 10 и 20% – близо половината.
На този фон при 40% от хотелите заетостта е останала на миналогодишните нива или дори се е свила. При една трета от тях тя нараства с до 10%, а една пета могат да се похвалят с ръст между 10 и 20%.
Все пак, при заетостта очакванията са по-скоро оптимистични, защото над половината от хотелиерите очакват да завършат 2023 г. с ръст спрямо миналата година.