Продължава модернизацията на европейската високоскоростна жп мрежа
По-евтините билети и по-бързите трансгранични влакове, са само част от предложенията на ЕК, които да облекчат пътниците
Европейската високоскоростна железопътна мрежа е на път да стане по-голяма, по-бърза и по-евтина според новите планове на Европейския съюз (ЕС), предава Euronews.
Планираната Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T) ще доведе до изграждане на нови високоскоростни железопътни връзки до 2040 г., което ще намали времето при пътувания, включително между Будапеща и Букурещ, Виго и Порто, Хамбург и Копенхаген.
Основните маршрути в мрежата TEN-T ще имат минимална скорост от 160 км/ч за пътнически влакове и 100 км/ч за товари, се казва в плана за действие на Комисията за модернизиране на железопътния транспорт на дълги разстояния.
Европейската комисия също така обеща "решителни действия" за опростяване на процеса на резервиране на трансгранични пътувания с влак, за да направи билетите по-лесни за намиране и на по-привлекателна цена.
Днешните предложения поставят европейската мобилност на пътя за устойчивото бъдеще: по-бързи европейски железопътни връзки с лесни за намиране билети и подобрени права на пътниците, подкрепа за градовете за увеличаване и подобряване на обществения транспорт и инфраструктурата за ходене и колоездене, както и създаване на възможно най-доброто използване на решения за интелигентно и ефективно шофиране“, каза Франс Тимерманс по въпросите за Европейската зелена сделка.
Смяна на пистата
В съобщението си за плановете за мрежа TEN-T Комисията призна, че напредъкът в увеличаването на дела на железопътния транспорт в пътническите пътувания в Европа, е бавен към днешна дата.
Докато броят на изминатите пътнически километри по европейските железници нарасна от 339,9 млрд. през 2001 г. до 407,2 млрд. през 2018 г., общият дял на пътуванията на железопътния транспорт почти не се е променил, като се е увеличил от 6,7% на 6,9%. През същия период делът на въздушните пътувания нарасна от 6,1% на 9,6% от всички европейски пътувания.
Според Европейската комисия (ЕК) делът на пътуванията с влак, които в ЕС са 81% задвижвани с електричество, трябва да се увеличи, ако светът иска да постигне целите си за климата.
Железопътният транспорт е част от решението, тъй като на него се дължат по-малко от 0,4% от свързаните с транспорта емисии на парникови газове в ЕС“, се казва в предложенията.
Какво ще се промени за пътниците?
Ако бъде приложен на практика, „Планът за действие на Европейската комисия за стимулиране на пътническите железопътни превози на дълги разстояния и трансгранични превози“, ще донесе забележими промени както за пътниците, така и за влаковите компании.
За пътниците билетите могат да станат по-евтини, като Европейската комисия обещава да разгледа възможността за освобождаването им от данъци върху продажбите. Комисията изтъква, че това ще се основава на примера на страната членка на ЕС Германия, която вече намали ДДС за билетите за дълги разстояния миналата година от 19 на 7%.
Предложенията ще се справят и със сложната процедура при резервиране на пътувания с влак през границите, като целта е да се промени настоящият процес, който може да принуди пътниците да запазват отделни билети за всеки влаков оператор по време на пътуването си.Тези билети обаче могат да причинят друг проблем, подчертан в плановете на Комисията: какво се случва, когато някой изпусне свързващ влак?
От съществено значение е пътниците, които комбинират няколко влака в едно пътуване, да са сигурни, че няма да останат блокирани, ако някой от влаковете закъснее, независимо дали билетите са били продадени като един билет или като отделни“, се казва в плана за действие.
А за влаковите компании?
Когато става въпрос за гладък процес при пътуването с международни влакове, опростяването на "преживяването" на пътниците е само половината от битката.
Тъй като влаковете преминават в железопътната мрежа на съседна държава, техните оператори плащат такса за достъп, за да покрият използването на коловоза. Понастоящем законодателството на ЕС позволява на инфраструктурните компании да начисляват премия за тези такси за достъп, но това може да се промени.
През 2023 г. Комисията ще актуализира своите насоки за това колко високи могат да бъдат таксите за достъп до жп пистите. Също така ще насърчи пилотни проекти, за да се разбере дали намаляването на тези такси може да засили трансграничното пътуване с влакове.
Според ЕК временните регулации, позволяващи на държавите от ЕС да намалят или дори да премахнат таксите за достъп до пистите, въведени в резултат на пандемията COVID-19, също могат да бъдат разширени, за да подобрят текущите практики за таксуване.