Прокопани са първите 70 м от жп тунела при Вакарел – най-дългият на Балканите
Той ще е с дължина 7 километра и е част от модернизацията на жп линията между Елин Пелин и Костенец
Първите 70 метра от седемкилометровия жп тунел до Вакарел – който ще е най-дългият двутръбен в България и на Балканите – вече са прокопани. Изграждането му е част от строителството на 51-километровата железопътна линия между Елин Пелин и Костенец. Дейностите, които стартираха преди малко повече от месец, вървят добре, съобщиха от Министерството на транспорта.
Модернизацията на цялото трасе е на стойност 1.024 млрд. лв., които ще бъдат осигурени от две оперативни програми – Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 и Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027.
„Към момента строителят е приключил работа по източния и западния портал на тунела и извършва изкопни дейности в тунелното тяло“, коментира транспортният министър Георги Тодоров при проверка на дейностите на обекта в участъка между Елин Пелин и Вакарел. Той посочи, че това е един от важните стратегически проекти за България.
С реализирането му ще се подобри свързаността по основната жп магистрала от направлението Изток – Запад, която е част от европейския коридор Номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас“, посочи министър Георги Тодоров.
Предвижда се тунелът да бъде завършен за 3 години. Съоръжението се изгражда по австрийски метод, който е един от най-често използваните способи за тунелно строителство, осигуряващ гъвкавост и безопасност.
Освен дългия тунел, в момента се изпълнява още едно тунелно съоръжение, с дължина почти 1 км. Геологията на терена, в който се изпълняват тунелите, е голямото предизвикателство, разказа ръководителят на проекта Пламен Митов.
„Изкопава се един участък и в зависимост от геологията в момента, напредъкът трябва да бъде 1.5 до 2 метра. Веднага се извършва укрепване от гледна точка на безопасност, както за хората, така и за техниката. До миналата седмица се работеше по механичен начин, с багери. Вече се извършват взривни дейности, тъй като е достигната здрава скална маса. На всеки два метра се изчаква първо да излязат пушекът и вредните газове от взрива, изкопава се и се изнася материалът, прави се първото укрепване, полагат се мрежа, рамки и други. Това е цикличен процес на повторяемост, като най-важното е безопасността на хората, работещи на обекта“, каза Пламен Митов.
Железопътната линия от Елин Пелин до Костенец е най-сложният участък от направлението София-Пловдив. За да се преодолее планинският терен, през който ще премине скоростната жп линия, почти половината от участъка ще се изгражда под земята. Предвижда се строителството на над 20 километра тунели и 3 километра мостове. Проектната скорост на новото трасе е предвидено да достига до 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товарни.
По цялата жп линия от Елин Пелин до Костенец дейностите ще се извършват на няколко етапа. Първо се строи лот 1 в участъка между Елин Пелин и Вакарел. Лот 2 включва участък между Вакарел и Ихтиман. Третият и последен лот включва трасето между Ихтиман и Костенец.