Пътят към повече продажби
Изкуственият интелект е фактор с все по-доминираща роля и на тази територия
Маркетингът е необходимост и възможност да постигнем бизнес целите си. Технологиите, социалните медии, видеото и доброто съдържание, което се разпространява по множество канали, ще продължат да са ключ към маркетинговия успех. Един фактор в това поле набира все по-голяма сила - изкуственият интелект, и той може доста да промени ситуацията и инструментариума.
Тази професия е динамична, човек трябва постоянно да учи и да се развива. Маркетолозите, които не са в синхрон с идващите бързо новости, по един или друг начин ще бъдат принудени да направят крачка встрани и да търсят друга реализация. Адаптивните професионалисти ще задминат и ще направят излишни всички онези, на които бързите технологични промени им носят само стрес.
Представяме две гледни точки по темата:
Петър Дяксов, управляващ партньор на дигиталната агенция SEOMAX:
Новите технологии променят маркетинга
Партньори и клиенти може да привлечем и с неголям бюджет, но ще са нужни много усилия
Снимка Личен архив
За целите на маркетинга в момента навлизат много инструменти с изкуствен интелект, благодарение на това че ChatGPT направи този нов начин на работа твърде популярен. Така маркетолозите са подпомагани да увеличат продуктивността си. ChatGPT има различни функционалности и една от тях например дава възможността за бързо генериране на различен тип изображения, картини, постери, банери и дори без наличието на дизайнер позволява да се направи визуално оформление. Технологията се развива и няма съмнение, че с времето тези инструменти ще стават още по-добри.
Чрез ChatGPT
вече се правят сполучливи рекламни послания. Ние, хората, трябва да подберем и да филтрираме най-доброто от всичко, което изкуственият интелект може да ни предложи. Затова е важно да му зададем прецизни задания, иначе може да получим неадекватни резултати. ChatGPT е възможност да имаме големи количества текстове, но информацията невинаги е достоверна и актуална. Той може да „халюцинира“ и да генерира неща, които са далеч от истината. Ето защо технологията улеснява маркетолозите, но не ги изключва напълно. В нашата агенция тестваме различни инструменти, които позволяват да автоматизираме работата си, да я направим по-лека и да увеличим продуктивността си.
В края на миналата година навлезе новата социална платформа Threads, основно с текстово съдържание. Българският пазар проявява интерес към нея, което позволява да се достига до по-голяма аудитория. Няма платена реклама засега, което е шанс за маркетолозите. Tik-Tok продължава да набира популярност дори и при малко по-възрастна аудитория, макар в началото това да беше територия основно на младите.
Професията на маркетолога
се променя бързо. Прави впечатление, че в някои платформи се дава превес на съдържанието, което не е много професионално направено. По-младото поколение ползва и създава такъв тип съдържание. Утвърдените маркетолози на 30+ са свикнали да използват Фейсбук. По-младите създават и предпочитат по-кратко съдържание и тенденцията е маркетингът да е насочен към по-кратките форми, които по-бързо се потребяват. Дългите формати също си имат своята аудитория. Големите компании вече осезаемо започват да правят видеосъдържание, което да дистрибутират в различни канали. По-младите специалисти се развиват бързо и те по-лесно се утвърждават като професионалисти, в сравнение с времето преди 10-15 години.
Старите подходи
в маркетинга все още работят – рано е да предизвестим тяхната смърт. Например имейл маркетингът не е мъртъв, той просто се развива чрез различните технологии, като се превръща в персонализиран маркетинг. Ако потребители получават ценна и полезна за тях информация по този способ, те са по-склонни да проявяват интерес към такъв тип съобщения, още повече ако те са съобразени с интересите на потребителите. Често този подход води до много продажби. Също така се твърди, че SEO оптимизацията за търсещите машини като Гугъл ще умре, но това си остава силен канал и добър начин за придобиване на голямо количество трафик и потенциални клиенти.
Инфлуенсърите
в последните години бързо разширяват своя периметър по отношение на маркетинга. Има хора, които създават голямо количество съдържание, трупат последователи и стават инфлуенсъри. Въпросът е колко ефективно е това за конкретния бизнес. Използването на правилните инфлуенсъри за правилния продукт може да е по-ефективно от някой друг вид реклама, но трябва да се намери точен измерител. Някои от инфлуенсърите може да помогнат за създаването на качествено дигитално съдържание, полезно за популярността на бранда.
За стартиращия предприемач може да не е никак лесно да започне сам да прави видеа, с които да представя продуктите си. Той обаче може да намери друг човек, с който да си партнира и този тип съдържание да бъде направено. Дори и с малък бюджет да се започне, важно е да има
действия за представянето на продукта
пред по-голяма аудитория. Имаш ли продукт, трябва да създаваш и да споделяш съдържанието за него. С развитието на бизнеса трябва да се инвестира в по-качествено съдържание.
За B2B маркетинг може да използваме LinkedIn. Важно е да покажем, че си разбираме от работата. Може да създадем електронна книга, както и полезни статии в нишата, в която сме позиционирани. Умело да градим доверие, за да привлечем нови партньори и клиенти. Това може да стане с неголям бюджет, но ще са нужни много усилия.
Орлин Митушев, маркетинг консултант и тренер по продажби:
Успехът зависи от мотивацията
В B2B маркетинга е от голямо значение да поддържаме регулярен контакт с редовните и с потенциалните си клиенти
Снимка Красимир Свраков
Има висока готовност да се инвестира в B2B маркетинга. Той е признат за висок приоритет в над 90% от фирмите. Множество са предизвикателствата, пред които маркетингът е изправен:
- Повишаване на ефективността: Фирмите се стремят да направят маркетинговите си дейности по-ефективни, за да извлекат повече от заложения бюджет. Те трябва да намерят правилната комбинация от канали, за да достигнат до целевите си групи по най-добрия начин. Възможни канали: платена реклама, търсачки (SEO), социални медии, сайтове, препоръки, блогове, директни писма, имейли, точки за продажба (POS), форуми, онлайн магазини, мобилни телефони, мобилни приложения, кол центрове, връзки с обществеността, радио, TV, печатни материали, оферти, промоции, изследвания, анализи, анкети, социални мрежи, студени прозвънявания.
- Избор на правилните канали: Фирмите трябва да решат кои канали най-добре отговарят на техните продукти и целеви групи.
- Измерване на успеха: Само една трета от компаниите разполагат със системи за измерване на успеха на различни маркетингови и комуникационни канали и инструменти. Когато маркетингът използва работещи контролни инструменти, чрез тях може да установи каналите, които привличат най-много клиенти.
- Увеличение на цените и икономическа несигурност: В маркетинга инфлацията влияе върху резервирането на рекламно пространство и другите дейности. Въпреки това желанието за инвестиране остава високо.
Виждаме как все повече стават маркетинговите канали на въздействие, но ако отдел Маркетинг и отдел Продажби не работят в синхрон, бизнесът няма да върви добре. Най-напред е нужно да изясним коя е целевата ни група, за да насочим усилията натам. Ако не е направено прецизно отсяване на потенциалните клиенти, на които може да продадем, това ни отклонява и забавя в постигането на целите. От голямо значение е да поддържаме редовен контакт с редовните и с потенциалните си клиенти. Важно маркетингово мероприятие е да направим
първа продажба на нов клиент
на нещо, което той няма, а още по-добре е, ако го убедим да опита наш продукт, който той регулярно получава от друг доставчик. Следват мероприятия по задържането му като клиент.
Технологиите се променят, но много от компаниите не умеят да се възползват от това, с което разполагат. Имат CRM система, а не следят през нея своите контакти и продажби. Може да се окаже, че голяма част от контактите са занемарени. Във времето на големите бази данни персонализацията на клиентите не бива да се пренебрегва. Оптимизирането на процесите на обработката на данни ще даде възможност с тази информация да се работи целесъобразно, което става чрез изкуствен интелект.
Човешкият фактор
в маркетинга е най-рисковият, ако на хората не им се работи. Практика е да се намерят няколко големи организации, с които взаимодействието върви леко, и да се пренебрегват дребните и капризните клиенти. Компанията обаче има интерес да се използва целият потенциал, който може да дойде пред множеството канали на контакт. За да се постигне това, се разработват мероприятия, в помощ идва CRM системата за управление на компанията. В крайна сметка най-важният момент, от който зависи маркетингът и продажбите да вървят добре, е мотивацията и ентусиазмът на хората, ангажирани с това. Разковничето за успеха е кой как изгражда себе си като професионалист.