Пътната поддръжка през последните 2 години струва над половин милиард лева
Общата стойност на възложените дейности е над 1.1 млрд. лв., но и тази зима има риск за почистването и кърпенето на пътища
Държавата е платила над 574 млн. лв. за текущ ремонт и поддържане на пътища в страната през последните две години. Това става ясно от отговор на регионалния министър Андрей Цеков на въпрос от Николай Нанков (ГЕРБ). Общата стойност на заданията от 12 май 2021 г. до 6 юни 2023 г. е малко над 1.1 млрд. лв.
Сертифицирани са дейности в размер на над 632 млн. лв., а фактурирани – малко над 592 млн. лв. Министърът е предоставил и разбивка в табличен вид относно изпълнението на възложените ремонти. От нея става ясно, че по-голяма част от тях са изпълнени и приключили. Друга част, или почти половината, са все още в процес на изпълнение. Това означава, че след като бъдат завършени и тези дейности, ще трябва да бъдат платени.
Припомняме, че проектобюджет 2023 г. предвижда МРРБ да разполага с 2.8 млрд. лв., от които 1.2 млрд. лв. са предвидени за поддръжка на пътната мрежа. Все още обаче Агенция „Пътна инфраструктура“ не успява да сключи нови търгове за тази дейност.
Текущи ремонти по договори за аварийно поддържане
В момента ремонти се правят по договори за аварийно поддържане и зимно почистване – нещо, което вече призна и новият министър Андрей Цеков. Тези контракти са сключени в края на 2022 г. от бившия министър Иван Шишков, като основната цел бе да се подсигури зимното поддържане. Те обаче са с ограничено действие и бюджет до май тази година, като идеята бе до този период да бъдат избрани нови фирми по обществените поръчки. Единичните цени по тях са в пъти по-високи от тези по обикновени договори за ТРП.
Впоследствие обаче контрактите бяха анексирани с до 50% от стойността им и бяха удължени. Така през февруари АПИ обяви нови мегатъргове за пътна поддръжка на всички области в страната, както и магистралите. Два от търговете приключиха през май месец и стана ясно, че фирми, близки до шефа на „Хидрострой“ Велико Желев ще си разделят над 960 млн. лв.
Бившето ръководство на АПИ в началото на юни се опита да преразпредели и завърши и останалите търгове, като до отваряне на ценови оферти комисиите допускаха по един кандидат – нещо, което е в разрез с принципите на конкуренция. Това стана няколко дни преди новият кабинет „Денков“ да поеме управлението на държавата.
Риск за пътната поддръжка
Така първата работа на Цеков бе да спре поръчките и да възложи одит. Във вторник по време на изслушване в комисия в парламента министърът обяви, че проверката е показала, че за 4 от търговете има допуснати множество пропуски, които предполагат неефективно и нецелесъобразно харчене на държавни средства. Министърът посочи, че тези поръчки ще бъдат прекратени.
Така за пореден път има риск пътищата да останат без поддържане, и то точно преди зимата. Подобна ситуацията бе и по време на редовния кабинет „Петков“. През последните 2 години нито служебните правителства, нито редовното не успяват да доведат докрай търговете за пътна поддръжка, въпреки че такива обявява почти всяка една нова власт.
Министър Цеков обясни, че ще бъдат стартирани нови поръчки с обратно възлагане, т.е. цената ще е основният критерии за избор на изпълнител, а не техническите предложения. Въпреки това министърът заяви, че процедурите ще отнемат поне 6 месеца, и то в оптимистичния вариант без обжалвания.