Рекламният пазар в България ще рате по-слабо през 2019 г.
Дигиталните медии ще движат глобалните рекламни инвестиции през 2019 г.
Разходите за реклама в България ще се увеличат с 6.9% през 2019 г., което обаче е значително под отчетения ръст от 9.1% през миналата година. Това показва анализ на
комуникационна група Dentsu Aegis Network за
развитието на рекламния пазар в световен мащаб. На глобално ниво също ще има забавяне на растежа, като тази година той се очаква да бъде 3.8% при 4.1% за 2018 г.
Въпреки забавянето на темпа на растеж очакванията са индустрията да остане
стабилна, а през 2020 г. да възстанови и ускори ръста си, пише в анализа.
Запазва се тенденцията дигиталните медии да са основния двигател за растеж
на инвестициите, както в световен мащаб, така и у нас. Предвижда се глобално те
да нараснат с 12% на годишна база и да достигнат 41% от общите рекламни
инвестиции, като на два пазара – Китай и Великобритания, дигиталните медии
вече заемат над 60% от общите разходи, които компаниите там влагат в реклама.
У нас прогнозата е онлайн рекламата да спечели близо една четвърт от общите
рекламни инвестиции през 2019 г, а делът в телевизия да достигне 53.8%.
Тенденцията за постепенно и плавно преразпределение на разходите от ТВ към
дигитални медии - средно с 1-1.5% на година, най-вече към онлайн
видео, ще остане валиден и през 2020 г., когато дигиталните инвестиции в
реклама се очаква да достигнат дял от 27%.
През 2019 г. мобилната реклама и онлайн видеото се превръщат в основните
двигатели на ръста на дигиталните медии. Прогнозата сочи, че близо 1/3 от
глобалните онлайн инвестиции ще бъдат доставени през мобилна реклама, а в
България за втора поредна година тя ще задмине разходите за дисплей, достигайки
над 46% от общите дигитални инвестиции. През 2020 г. се предвижда мобилната
реклама да отхапе над 50% от онлайн разходите за реклама на пазара у нас.
Най-важните медийни тенденции:
- Глобалните медийни инвестиции ще достигнат 625 милиарда щатски долара, отбелязвайки ръст на годишна база от 3.8% през 2019 г.;
- Темпът на нарастване на разходите за реклама се очаква да се забави в
сравнение с 2018 г, когато отбелязаният ръст беше 4.1%. Това е тенденция в 32
от 59-те изследвани пазара, но прогнозата е глобалният растеж отново да се
ускори до 4.3% през 2020 г.;
- Очаква се през 2019 г. телевизията да притежава малко над една трета от
глобалните рекламни разходи – най-ниският дял отбелязван досега от началото на
прогнозните изследвания на пазара през 2000 г. до днес;
- Дигитална реклама остава основната движеща сила, която определя ръста на
общите рекламни инвестиции. През 2019 г. се очаква за първи път да премине бариерата
от 40%-ов дял в тях.
- В САЩ се предвижда разходите за дигитална реклама за първи път през 2019 г. да задминат тези за телевизия;
- Мобилната реклама остава най-бързо развиващия се сектор, с прогнозен ръст на годишна база от 19,2% в глобален мащаб през 2019 г.;
- Прогнозира се разходите за онлайн видео реклама да нараснат с една пета през 2019 г. и да превърнат този канал в най-бързо растящата дигитална категория, задвижвана основно от нарастващия навик на потребителите да гледат онлайн видео съдържание през мобилните си устройство и увеличаващата се популярността на стрийминг услугите;
- В Китай се предвижда мобилната реклама за първи път да привлече над три-четвърти от дигиталните инвестиции на компаниите тази година;
- Въпреки политическата несигурност около Brexit, Великобритания повиши прогнозата си за ръст на рекламните разходи от 4,7% на 6,1% през 2019 г.