Расте дефицитът на командни кадри за търговския флот
Заплатите на капитани и механици постепенно ще се увеличават
Дефицитът на ръководни кадри за търговски флот ще нараства през следващите години. Това прогнозира авторитетната британска научно-изследователска и консултантската агенция Drewry, която има над половинвековен опит в морската индустрия и офиси от Лондон, Делхи, Сингапур и Шанхай. Причините за този дефицит са свързани както с намаляването на престижа на професията през последните години, така и с повишаващото се търсене на капитани и механици поради увеличаващия се брой кораби в световния океан.
Според Drewry дефицитът на офицери за търговския флот (б.р. - капитани, главни механици и техните помощници) към момента в глобален план вече надхвърля 2%. От агенцията веднага отбелязват, че поради огромния мащаб на пандемията от коронавируса не може по-точно да се оцени недостига на ръководни кадри за световния търговски флот. От Drewry посочват, че веднага след възстановяването на нормалната работа на флота дефицитът на капитани и механици ще се открои още по-силно. Според експертите на агенцията, независимо от очакваното забавяне на развитието на морските превози търсенето на ръководни кадри за корабите ще се увеличи значително и поради предстоящите промени в условията на труд за тях, а именно – увеличаване на отпуските и съкращаване на престоя на корабите.
Разбира се, в резултат на дефицита на капитани и механици от Drewry прогнозират и сериозен ръст на възнагражденията им през следващите години. Това обаче веднага влиза в рязко противоречие с интересите на корабособствениците, които са принудени да режат драстично разходите си поради намалелите приходи вследствие от кризата с коронавируа. При това положение капитаните и механиците с най-богат опит ще бъдат наети от компаниите, които предлагат най-високи възнаграждения и най-добри условия на труд.
„Професията на моряка вече не е толкова престижна, както някога, особено в сравнение със засилващата се конкуренция с много брегови професии“ – посочват експертите на агенцията. – „Освен това пандемията от коронавируса нанесе допълнителен удар по репутацията на професията поради невъзможността на екипажите да бъдат сменяни и налагащото се поради това неколкократно продължаване на техните договори“ – анализират от Drewry.
Поради всичко това и най-вече – поради развитието на световната икономика и нарастването на морските превози възнагражденията на ръководните кадри на корабите ще нараства плавно през следващите година, прогнозират от известната британска агенция.