Разширението на метрото към „Слатина“ започна с първа копка на 2 станции
Започва изграждането на станциите срещу зала „Арена София“ и срещу УМБАЛ „Св. Анна“
Строителството на разширението на софийското метро към бул. „Цариградско шосе“ официално започна. Днес бе направена първа копка на две от общо 6-те планирани нови метростанции по продължението на третия метродиаметър. На церемонията присъстваха транспортният министър Георги Гвоздейков, кметът на София Васил Терзиев и други официални гости.
Новото разширение ще стигне до кв. „Слатина“ и по проект общата дължина на шестте планирани станции е 6 километра. Строителството започва с двете метростанции при бул. „Асен Йорданов“ (срещу зала „Арена София“), както и под локалното платно на бул. „Цариградско шосе“, срещу УМБАЛ „Св. Анна“. В петък стана ясно, че строителството на станциите тръгва, след като е постигната договорка за промени по отношение на входовете и изходите им.
Проектът има отношение към това как ще се придвижват 75 хил. софиянци и как ще изберат да слязат от колите си. За нас развитието на градския транспорт е централна тема и ще продължим да инвестираме в развитието на метрото“, заяви кметът на София Васил Терзиев.
Той благодари на предишната администрация и заяви, че Столична община е ангажирана да продължи усилията, така че през 2027 г. софиянци да се поздравят със завършен проект.
Транспортният министър Георги Гвоздейков заяви, че е време софиянци да слязат от колите си и да се качат на метрото. Той коментира, че живее в кв. „Люлин“ и днес е трябвало да стигне до кв. „Дружба“, като пътят с кола му е отнел повече от час и половина. По думите му трафикът между „Лъвов мост“ и връзката между „Ситняково“ и Румънското посолство е бил най-интензивен.
Може би точно този трафик ще бъде облекчен и метрото ще осигури добра свързаност в столицата. Трябва да свикнем да минаваме към зелен и екологичен транспорт, каквато е инвестицията в метрото“, коментира Гвоздейков.
Министърът допълни, че по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ са инвестирани 893 млн. лв. в метрото. За да продължи строителството на въпросното разширение, са осигурени 106 млн. лв. Припомняме, че през октомври министерството пренасочи средства от оперативната програма по няколко проекта, за да не бъде изгубено еврофинансирането. Метрото бе един от тези проекти.
Надявам се инж. Братоев (бел. р. – директор на „Метрополитен“) да положи достатъчно усилия тези средства да бъдат усвоени до края на годината и да бъдат съхранени. Надявам се всичко да се случи в срок и строителството да се изпълни по най-добрия начин“, допълни министърът.
Бойко Благоев, ръководител на представителството на ЕК в България заяви, че по предишните два програмни периода са осигурени 1.6 млрд. лв. в изграждането и подобряване на софийското метро. По думите му развитието на екологична транспортна мрежа е важна част от зеления преход.
Припомняме, че строежът на всичките 6 станции ще струва над 530 млн. лв. без ДДС, а средствата бяха осигурени от държавния бюджет и Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“.
В началото на годината „Метрополитен“ подписа договорите с избраните строители. Изпълнител на двете станции, на които днес бе даден старт, е ДЗЗД „Метробилд Изток“, с участници „Джи Пи Груп“ АД и „Смарт Билд Дигитал“ ЕООД. Подизпълнители са фирмите „Биас – М“ ЕООД с дял 1% от стойността на договора, „Инфрасити – РБ“ ООД с дял 0.3%, както и „Старт – Инженеринг“ АД с дял от 15%.
Цената за строителството на двете станции е над 111.9 млн. лв. без ДДС. Дейностите трябва да продължат 48 месеца по договор.