Регионалният министър говори за „структурни реформи“ в АПИ
Между 10 и 15 млрд. лв. са нужни за основен ремонт на 5500 км пътна мрежа, заяви регионалният министър Андрей Цеков
Агенция „Пътна инфраструктура“ има нужда от структурни реформи, тъй като е най-големият възложител в страната и годишно инвестира между 2.5 и 2.7 млрд. лв., но не се справя оптимално добре. Това коментира регионалният министър Андрей Цеков в интервю за БНТ.
Доколко работи ефективно Агенцията, мерилото е състоянието на пътищата, километражът нови пътища, които въвеждаме ежегодно в експлоатация. Очевидно е, че не се справя оптимално.“
Той обясни, че е забелязал неправилно структуриране на основни звена в АПИ. Даде пример с дирекция, която отговаря за строителството на магистрали, като в нея работят 16 човека, които не могат да се справят с големият обем от работа. Има обаче и две дирекции с по 37 души, които се занимават с проекти по оперативни програми „Транспорт“ и „Регионално развитие“, и през последната година са направили само 5 проекта заради намаляващото европейско финансирани за пътна инфраструктура.
От едната страна имаме 16 души, които не смогват, а от другата – едни прекомерно ресурсно обезпечени дирекции. Това трябва да се промени.“
Припомняме, че бившият министър Иван Шишков бе на мнение, че в АПИ няма структура и отдели, които да отговарят за всички необходимо. Той дори имаше желание да създаде изцяло нова дирекция, която да отговаря само за основните ремонти по пътищата.
Една от последните структурни промени в Агенцията, е създаването на Националното тол управление през 2018 г., преди старта на функционирането на тол системата. НТУ е структурно звено под шапката на Пътната агенция.
Милиарди за основни ремонти
Министърът коментира и приключилите проверки за качеството на пътната мрежа в страната. По думите му 28% от републиканските пътища в страната са за основен ремонт, което означава около 5500 километра. Цеков обясни, че това са пътища, изграждани от 70-те години насам. Има пътни участъци, които не са основно ремонтирани от момента на изграждането им.
Това е изключително сериозен проблем, тъй като ако предположим, че трябва да извършим незабавно основни ремонти на тези 5500 км пътища в следващата година трябва да похарчим около 10 – 15 млрд. лв.“
Това обаче не е по силите на бюджета, тъй като нормалната сума, която се заделя за пътна поддръжка е от порядъка на 1 млрд. лева. плюс допълнителни 2 млрд. за основен ремонт и за основно строителство, допълни Цеков.
Според него през последните 30 години нивото на поддръжка и на възстановяване на експлоатационните качества на пътната мрежа е относително ниско
вследствие на финансовите възможности на държавата.“
Припомняме, че през март тази година стана ясно, че над 4.3 млрд. лв. без ДДС ще са нужни, за да бъдат подменени мантинелите по републикански и общински пътища и улици в страната. Преди това бившият министър Шишков казваше, че за да построи България всички заложени магистрали и скоростни пътища, ще са нужни 20 млрд. лв. Концесията на пътища бе възможен вариант за финансиране на обектите, смяташе бившият министър.