Регистрацията на нови автомобили става много по-лесна
Асоциацията на автомобилните производители преговаря с държавата за въвеждане на субсидии за покупка на електромобили
Съвсем скоро собствениците на чисто нови автомобили ще могат да преминават през процеса на регистрация много по-лесно, като подаването на документи ще може да става електронно. Това ще бъде възможно с промени в Наредба № I-45, които Министерство на вътрешните работи инициира. Проектонаредбата е на финална права и очаква одобрение от вътрешния министър, коментира за Economic.bg Татяна Груева, изпълнителен директор на Асоциацията на автомобилни производители (ААП).
МВР приключва с промените и така ще се даде възможност новите автомобили, които притежават електронен сертификат за съответствия, който е задължителен за регистрация, да могат онлайн да подават документите и след като приключи процесът, да могат да получават и номера, което изключително много ще улесни бизнеса и гражданите“, заяви изпълнителният директор на ААП.
Въпреки че процесът започва първоначално с новите автомобили, асоциацията се надява процедурата да бъде по-гъвката и по отношение на всички видове автомобили.
Насърчаване на електромобилността
ААП чества своята 30-годишнина и по този повод организира пресконференция, на която очерта някои от основните предизвикателства пред електрическата мобилност в България. За да „хване“ вълната на все по-налагащата се електромобилност, страната ни има нужда от цялостна стратегия за внедряване на чиста и конкурентна мобилност. Засега обаче диалогът с държавата е затруднен.
Само преди две седмици Министерство на иновациите и растежа организира предварителна обществена консултация по Законопроект за насърчаване на електрическата мобилност. Основната цел е ускоряване на електрификацията на автомобилния транспорт в страната. Законопроектът е свързан и със заложена реформа в Плана за възстановяване и устойчивост, която България е поела като ангажимент.
ААП е направила предложение към всички парламентарно представени политически сили в предишното 48-о НС за субсидиране на закупуването на нов електромобил. По разчети на асоциацията ще са нужни 72 млн. лв., като със сумата ще могат да бъдат заменени около 10 хил. стари коли на възраст над 15 години от целия застаряващ автопарк на страната, който възлиза на над 3.7 млн. автомобили.
72 милиона лева от държавния бюджет и е предложение за следващите 3 години, като така ще може да се получи едно обновяване на парка от 10 хил. автомобила“, коментира Груева.
Допълва, че така държавата ще получи около 130 млн. лв. от данъци, такси и други суми, които се заплащат за новите автомобили. По думите на Груева това ще е полезно и за двете страни – граждани и държава, но и ще се даде старт на обновяване на застаряващия автопарк. Субсидиите няма да бъдат получавани на калпак от всеки, а по-скоро ще бъдат ориентирани към собственици на стари коли, които ще получат определена сума, която все още е дискусионна, за да закупят нов електромобил.
Като допълнение към субсидиите, може да се помисли за допълнителни финансови инструменти, свързани с лизингите, с допълнителни кредити, което ще улесни още повече процеса“, допълва изпълнителният директор на ААП и посочва, че се водят разговори по темата с Българската банка за развитие.
Прочетете още
- България получи достъп до евромилиарди за развитие на технологии за батерии
- Строежът на мегаскъпата магистрала Русе – Велико Търново започва през септември
- Шишков заговори за разширяване на 170 км от магистрала „Тракия“
Предизвикателствата
Припомняме, че Европейската комисия готви въвеждане на Стандарт евро 7 от 2025 г., а пък от 2035 г. производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене спира. Редица големи производители дори се готвят от много по-рано да стопират традиционните бензинови и дизелови коли, като например Jaguar, Mini и Opel ще направят тази крачка от 2027 г.
Според Вихрен Горанчев, член на УС на ААП, това ще доведе до поскъпване на новите автомобили, а оттам вносът в България на стари коли ще се увеличи значително. Той напомни, че другите западни държави са въвели отдавна субсидии за електромобили, както и по-високи данъци за старите коли. В България такива мерки липсват.
Държавата съзнателно стимулира вноса на стари коли чрез данъчната политика и чрез липсата на контрол на техническата поддръжка“, заяви Горанчев.
Автомобилният парк в България наброява 3.7 млн. коли. Около 70% от тях са над 15-годишни. Автомобилите под 5-годишна възраст са едва 4.6% от общия парк. 48.1% от автомобилите са дизелови, а 28.6% са бензинови, по справка на МВР. Електрическите автомобили наброяват едва 6882, което е 0.2% от общия парк за страната.
Ако в ЕС делът на продажбите на нови електрически автомобили е 25-30% от всички продажби на нови коли, то у нас този дял е 5%", коментира Александър Костадинов, председател на ААП.
Старите и замърсяващи автомобили са отговорни за 40% от замърсяването на въздуха, като България е в топ 10 в ЕС на градове с най-мръсен въздух. Освен това техническата изправност на колите също „буди въпросителни“, заяви Горанчев и допълни, че в страната се движат множество МПС с премахнати катализатори или видоизменени двигатели. Всичко това води до по-голям риск от произшествия.
Костадинов акцентира върху това, че е Нужна е дигитализация на процеса за издаване и смяна на шофьорските книжки, на синия талон. В момента България има шанс да привлече производител на батерии, както и фирми за рециклиране на батерии, заяви още председателят на ААП.