Регулаторите в ЕС искат по-голям контрол върху дигиталните финанси
Новият начин, по който потребителите взаимодействат с финансите и пазарите, изисква допълнителни регулации
Необходими са бързи действия за актуализиране на начина, по който трансграничните финансови услуги се проверяват и защитават потребителите, тъй като секторът става все по-дигитализиран с нарастващата роля на големите технологични фирми. Това заявиха регулаторите на Европейския съюз в понеделник, цитирани от Reuters.
Хората се обръщат към социалните мрежи и използват смартфони, за да купуват и продават акции, да прехвърлят пари по банкови сметки и да извършват плащания – тенденция, ускорена от пандемията и оставила регулаторите да играят ролята на догонващи.
Цифровите финанси отключиха нови синергии между финансови и нефинансови дейности, които потенциално въвеждат системен риск на пазара на финансови услуги“, се казва в съвместен доклад на органите за банково, застрахователно и пазарно наблюдение на ЕС.
Облачните изчисления, банките и други финансови фирми, които използват външни доставчици на услуги, процъфтяват, се казва в доклада. Понякога не е ясно как да се категоризират някои цифрови финансови услуги според съществуващите правила, създавайки несигурност относно поверителността на данните, предпазните мерки срещу изпирането на пари и колко капитал трябва да притежават.
В доклада се призовава Европейска комисия, която стартира обществени консултации относно цифровите финанси, да възприеме „холистичен“ подход върху надзора на финансовите услуги.
Може да са необходими нови структури за надзор за улавяне на транзакции, разпределени в групи със „смесена дейност“ или MAG, като Amazon, Google, Facebook, Apple и други големи технологични фирми, предлагащи финансови и нефинансови услуги.
Сривът на германската разплащателна компания Wirecard показа, че сложните договорености в рамките на група, предоставяща както финансови, така и нефинансови услуги, създават специфични предизвикателства за надзорните органи.
Нарастващата дигитализация и данни за финансовите услуги изискват по-тясно сътрудничество между финансовите и съответните нефинансови органи“, се казва в доклада.
Регулаторните действия могат да бъдат оправдани, като се има предвид, че някои публикации в социалните медии са всъщност реклами.
„По-специално на пазарите на ценни книжа, растежът на платформите за цифрова търговия съвпадна с новите тенденции, като „социална търговия“ или инвестиционни съвети, споделяни в социалните медии, което носи нови възможности, но също така и рискове“, пише още в доклада.