Rolls-Royce успешно тества водороден двигател
Британският индустриален производител вижда зеленото гориво като начин да се декарбонизира въздушния транспорт
Британският индустриален производител Rolls-Royce заяви, че успешно е тествал самолетен двигател с водород. Това е първият подобен случай в световната авиация, който бележи важна стъпка към доказването, че водородът може да бъде ключов за декарбонизирането на въздушния транспорт, пише Reuters.
Наземният тест, използващ преработен двигател Rolls-Royce AE 2100-A, използва зелен водород, създаден от енергията на вятъра и приливите, съобщи британската компания в понеделник.
Rolls-Royce и неговият партньор в програмата за тестване easyJet се стремят да докажат, че водородът може безопасно и ефективно да доставя мощност за граждански авиационни двигатели.
Те казаха, че вече планират втори набор от тестове, с по-дългосрочна амбиция да извършат полетни тестове.
Водородът е една от множеството конкурентни технологии, които биха могли да помогнат на авиационната индустрия да постигне целта си да достигне нетната нула до 2050 г.
Европейският самолетостроител Airbus работи с френско-американския производител на двигатели CFM International, за да тества технологията за задвижване с водород. През февруари компанията заяви, че планира да монтира специално адаптирана версия на двигател от сегашно поколение близо до задната част на тестов A380 Superjumbo.
Производителят на самолети обаче съобщи на Европейския съюз през 2021 г., че повечето самолети ще разчитат на традиционни реактивни двигатели поне до 2050 г.
Преминаването към двигатели, задвижвани с водород, би изисквало пълно препроектиране на корпусите и инфраструктурата на летищата.
Ерик Шулц, главен изпълнителен директор на SHZ Consulting, каза през юли, че промените в дизайна са толкова големи, че ще са необходими повече от едно поколение самолети, за да се стигне до тях.
Други технологии, подкрепяни от компании като Rolls-Royce, включват електрически двигатели, които биха били първоначално подходящи за кратки полети, и устойчиво авиационно гориво (SAF).
Двигателите, които вече са в експлоатация, могат да използват смес от SAF и конвенционални горива, но в момента се произвеждат само в минимални количества.
В крайна сметка може да бъде произведен чрез комбиниране на въглерод, уловен от въздуха, със зелен водород, но процесът е енергоемък и все още не е достъпен в голям мащаб.