С „Комсед“ в дигиталната ера на играчките
За седем години компанията увеличи три пъти броя на магазините, създаде онлайн платформа за продажби и близо четири пъти нарасна общият оборот
Галина Гавраилова:
Галина Гавраилова е съсобственик и изпълнителен директор на КОМСЕД АД. Поема бизнеса от баща си Огнян Гавраилов през 2015 г., когато за съжаление той внезапно напуска този свят. Компанията е създадена през 1989 г. от Огнян Гавраилов, Росен Филимонов и няколко техни състуденти, като първоначално започват да развиват дейност в областта на програмирането и компютърния софтуер за мрежова връзка в училищната система. Галина е родена малко преди появата на фирмата. Когато поотраства, през ваканциите влиза в ролята на продавач-консултант и така трупа опит. Завършва Софийската математическа гимназия, както и две висши магистърски степени в УННС - макроикономика и счетоводство. Тези знания са необходимата основа, която ѝ дава увереност по-здраво да държи управлението на компанията в тези турбулентни времена.
Г-жо Гавраилова, в какъв бизнес свят продължавате да навлизате с детските играчки?
Светът на детските играчки става все по забавен, а на бизнеса с тях – все по-разнообразен, висококонкурентен и напрегнат. Това е свят, изпълнен всеки ден с множество предизвикателства: нестабилна външна и вътрешна икономическа обстановка, промени в цените на суровини, енергия, производство, транспорт, неспирна инфлация, закъсняващи или подранили доставки, нeдостиг на квалифициран персонал… Всичко това е неизменна част от нашето бизнес всекидневие.
Кой е „Цар“ на точно този пазар?
Потребителите и умният маркетинг.
Как се разширява обхватът на продуктите, които предлагате?
Следим пулса на обществото, слушаме гласа на децата и на техните родители, идентифицираме техните потребности и се стремим да обогатяваме средата за развитието на малчуганите, като им предоставяме всеобхватни и привлекателни възможности за опознаване на заобикалящия ги свят. Мотото ни е „Подари щастие“, защото знаем, че всеки ден е неповторим, че всеки ден е емоция, че всеки ден носи нова възможност.
КОМСЕД е съкращение от Computer Sistem for Education. Развитието на компанията тръгва през 1989 г. от достъпната за ученици роботика. Нека накратко да разкажем тази дълга история на промяната и растежа…
Всичко започва с една революционна идея - да се създаде нова и модерна образователна среда, в която децата да решават проблеми, като използват необятните възможности на персоналните компютри, но и като свържат към тях компонентите на конструктори Лего, базирани на принципите на механиката, техниката, роботиката. Намерението е тази интегрирана среда да се внедри по подходящ начин в образователната система и да направи българското училище привлекателно и интересно за децата място. Развитието на компанията продължава, тя се променя и в зависимост от начина, по който средата се променя.
Вие как се включихте в този бизнес, основан и развит от вашия баща Огнян Гавраилов?
Стана така, че аз пораснах с изграждането и развитието на компанията. За мен това не е било и не е просто бизнес, това е повече от емоция.
На кое баща ви, основателят на КОМСЕД, според вас най-много би се радвал днес?
Баща ми беше отдаден на това начинание и вярвам, че най-много би се радвал да вижда, че компанията се развива и расте, че уважаваме добрата традиция и не губим посоката, която основателите са задали, че сме смели и не се огъваме пред трудностите. Екипът е много важен, все още в компанията работят хора, които са от основаването ѝ – това също е повод за задоволство. И може би баща ми най-много би се радвал на това, че се заех с устрем и желание да развивам дейността и успях да увелича драстично и броя на магазините, и приходите на компанията, но и да я вкарам в дигиталната ера.
Лего има важна роля в развитието на КОМСЕД. Защо?
Въображение, умения, знания, мечти - това са не просто думи, а идеи, които движат развитието на компанията, създадена и управлявана от хора, свързани с науката. В изпълнението на тази своя мисия за емоционалното, интелектуалното и творческото израстване на децата, заедно с Лего Дакта основателите на КОМСЕД започват осъществяването на проект за софтуер и роботика, създаден по онова време от Лего в помощ на специализирани образователни проекти. Така се установяват чудесни отношения и започва развитието на търговска дейност с тази забележителна марка. Лего е традиция и много деца по света са пораснали с тези конструктори, проявили са своите умения, това наистина е уникално. Лего не е само игра, тези конструктори развиват фината моторика и по невероятен начин отключват детската фантазия.
Играчки, с които времето не просто минава неусетно, а които създават умения и помагат на децата да развиват своето въображение - валидна ли е тази формула и днес, когато са минали 34 години от създаването на КОМСЕД?
Разбира се. Убедихме се, че когато ти е забавно, когато ти е интересно, когато нямаш търпение да се отдадеш на любимо занимание, играчка, проект – тогава можеш и ще постигнеш много. Това важи и за децата, но и за възрастните. В подобни моменти детето се чувства уверено, активно, целеустремено. И по-важното - научило е, че нещата са постижими.
Какви тенденции се наблюдават при играчките? Кое движи промяната при тях и в голямата промяна кое остава неизменно?
В стремежа си да имаме повече и да живеем по-добре често пренебрегваме сигналите на природата и на планетата. Време е да мислим по-екологично, да подкрепяме екопроизводствата и да насърчаваме направата и използването на играчки от рециклирани материали. Неизменно за КОМСЕД като динамична компания остава основното ни правило, свързано с осигуряването на богата, разнообразна, здравословна и пълноценна среда за успешно физическо, социално, емоционално и интелектуално развитие на всяко дете. Игрите и играчките непрекъснато се развиват и модернизират в крак с технологиите и това ни помага уверено да следваме това наше правило.
Кой е ключовият момент за успеха на този бизнес?
Водени сме от разбирането, че децата са нашето бъдеще, и се стремим да сме винаги актуални и с ясна цел.
Колкото по-голям става бизнесът, толкова по-труден е за управление. Как го развивате така, че да не излезе извън контрол?
Въвеждаме нова програма, която е много важна за управлението на доставките и дейността на компанията. Тя ще бъде една за всички отдели и ще помага много и на онлайн бизнеса ни, а за него мнението на нашите партньори е, че имаме блестяща дигитална платформа, която съдейства за много добри продажби и отлични резултати. Програмата е плод на дългогодишен труд и инвестиции. Благодарение на екипа, който Росен Филимонов събра, но и на знанията, които той има в областта на програмирането, нашите клиенти разполагат с възможността да ползват удобния онлайн магазин на КОМСЕД.
Пандемията ви тласна в посока дигитализация и развитие на КОМСЕД Онлайн. Как върви електронната търговията сега и какъв дял има тя от общия обем на продажбите?
Онлайн търговията имаше своя пик през 2020 г. с дял от 22%, след което запази добри нива в сравнение с периода преди пандемията, тъй като клиентите оцениха удобството, но и защото заслужихме тяхното доверие.
Въвеждате ERP система, дигитализирате процесите на управление – какво целите и какво постигате?
Целта е ясна – подобряване качеството на обслужване на клиентите, както и оптимизиране на работния процес на екипа на КОМСЕД.
Как се променя ролята на физическите ви магазини? Как пандемията повлия на търговията с играчки и стоки за бебета и деца?
Пандемията беше труден период за всички ни. Хората бяха доста изолирани и прекарваха много време в домовете си, точно тогава наблюдавахме голям ръст в търсенето на пъзелите, семейните игри и конструкторите. Играчките заеха основно място в развлечението на цялото семейство и внесоха много уют и часове на общо забавление. Физическите магазини все още са предпочитани от клиентите, тъй като това също е свързано с приятно семейно изживяване. Повечето предпочитат възможността на живо да разгледат, да изпробват, да сравнят и да изберат, без да се чувстват задължени да купят веднага, на момента... както най-често се случва онлайн.
Каква е равносметката ви за развитието на КОМСЕД през тези седем години, откакто сте поели управлението?
Оборотът е нараснал близо четири пъти - беше 15 млн. лв., сега надхвърля 55 млн. лв. Броят на магазините е три пъти повече, като имаме и онлайн канал за продажби. Служителите бяха 100, сега са 250 души. Водещо е желанието ни да дадем повече на своите клиенти и да сме им още по-полезни. Финансовите резултати са следствие на всичко това, а не са основната ни цел.
Като чуем КОМСЕД, какво да си представим?
Представете си много деца и усмивки. Ние самите се усмихваме, когато чуваме деца и родители да обясняват, че КОМСЕД са магазините със слънчицето.
Кое дава облика на тази верига?
Обликът идва от преживяното и от отгледаните с нашите играчки вече поколения наред деца, внуци, правнуци.
Как като жена и като предприемач ви променя този бизнес, създаден да носи радост на децата, но и на възрастните?
Бизнесът е голяма отговорност – към баща ми, който е създател на компанията, към хората, ангажирани в дейността, и особено към всички потребители, свикнали с нашите играчки и с все по-големия набор от предложения. Тази дейност и на мен самата ми носи радост и положителни емоции. Където и да съм сред децата, когато те чуят името КОМСЕД, поглеждат към мен по начин, който няма как да се забрави. Подаряваш ли приятни преживявания на децата, те ти връщат емоцията умножена.
В многото срещи в този чуден свят, коя за вас остава като една от най-трогателните истории?
Направихме много хубав фестивал и празник с една от марките, с които работим от години. Разчувства ни реакцията на детенцето, което спечели голямата награда. То се разплака и каза, че много дълго е мечтало за това.
Принцип, на който оставате вярна?
Постоянство и коректност.
Всеки ден сте сред толкова много играчки, но работата си е работа. Как си почивате?
Обичам да спортувам и да съм сред природата, най-добре си почивам на море.
Вашият съвет към родителите?
Отделяйте повече време на децата, играйте с тях, не бива играчката да замества присъствието на родителите, а и тя не може да замести тяхната любов.
Там, където свършат игрите и играчките…
Там са много оперативки, счетоводна дейност, одити, планиране и доста много работа за вършене.
Максима, която съответства на вашата бизнес философия?
Бизнесът е най-увлекателната игра.
Фирмен профил
КОМСЕД АД развива веригата от детски магазини КОМСЕД и КОМСЕД Онлайн, които са сред водещите и най-бързо развиващи се участници на пазара на детските играчки, бебешките и детските принадлежности. Дружеството има 4 регионални центъра в София, Пловдив, Варна и Слънчев бряг, както и 26 ритейл магазина в градовете София, Пловдив, Велико Търново, Плевен, Варна, Бургас, Сливен, Слънчев бряг, Стара Загора, Казанлък и Курортния комплекс „Св. Св. Константин и Елена“ , а също и 99 миниобекта „КОМСЕД – Детски магазини на път“ в бензиностанции OMV. Компанията поддържа партньорство с търговските вериги Фантастико, METRO и Билла. КОМСЕД е изключителен дистрибутор за България на водещи световни марки в областта на детските играчки, сред които LEGO, PLAYMOBIL, DISNEY PLUSH, INTEX, BBURAGO, SES, RAVENSBURGER, ZURU, SMART TRIKE, MGA, MONDO, Silverlit. Дружеството е директен вносител на MATTEL (Barbie, Hot Wheels, Fisher Price, Matchbox, Jurassic World) и HASBRO (Nerf, My Little Ponny, Play-doh, Peppa Pig, Disney Princess), Spin Master. От бебешката гама се предлага широк асортимент от продукти на марки като Chicco, Baby Fehn, Avent, Nuk, Chipolino, Lorelli, Mutsy, Cangaroo, MAST, Medela, Babyono, BabyNova, Dr.Brown's, AGU.
В числа
- 4 регионални центъра има веригата КОМСЕД в София, Пловдив, Варна и Слънчев бряг
- 26 ритейл магазина са част от веригата в София, Пловдив, Велико Търново, Плевен, Варна, Бургас, Сливен, Слънчев бряг, Стара Загора, Казанлък и Курортния комплекс „Св. Св. Константин и Елена“
- 55 млн. лв. надхвърля годишният оборот на компанията
- 99 са миниобектите „КОМСЕД – Детски магазини на път“ в бензиностанции OMV