Санкциите за автоиндустрията тласнаха руснаците към употребявани коли
Разходите за нови автомобили са се свили с 52% до 1.5 трлн. рубли през миналата година
Разходите за нови автомобили в Русия са намалели наполовина през миналата година, тъй като автомобилната индустрия пострада сериозно от отлива на западни инвеститори на фона на санкциите срещу Москва заради инвазията й в Украйна. Сривът при производството и инфлацията при суровините и компонентите допълнително помрачиха автомобилния пазар и тласнаха купувачите към употребяваните превозни средства, предава Reuters.
Докато анализаторите продължават да обсъждат цялостната ефективност на икономическите ограничения върху Русия, няма съмнение, че те са засегнали силно нейната автомобилна индустрия, която беше силно зависима от чуждестранните производители и вноса на части.
Разходите за нови автомобили са се свили с 52% до 1.5 трлн. рубли (20.4 млрд. долара) през миналата година, докато броят на продадените нови коли е намалял с 58.8%. Производството на автомобили също се понижава до най-ниското си ниво от разпадането на Съветския съюз през 1991 г., тъй като западните автомобилни производители спряха производството и продадоха своите материални активи, включително заводите.
Общите разходи за нови и употребявани леки автомобили са спаднали с над 15% през 2022 г., тъй като инфлацията повиши цените и понижи стандарта на живот въпреки 14-процентния ръст на разходите за употребявани автомобили, показват данни на аналитичната агенция Autostat.
Парите се вляха в пазара на употребявани автомобили, тъй като цените на употребяваните автомобили останаха стабилни, като в същото време структурата на пазара на нови автомобили се промени значително“, заяви главният изпълнителен директор на Autostat Сергей Удалов.
По думите му руските автомобили Lada и китайските модели, предлагащи се на цени от 2 млн. рубли и нагоре, остават налични, докато премиум марките почти напълно липсват.
Статистическата агенция Росстат изчеслява, че годишната инфлация от 11.9% за миналата година е допринесла за приблизително същия процентен спад в реалните разполагаеми доходи на руснаците.
Антон, служител в голяма руска компания, който отказа да назове фамилното си име, е закупил употребявана кола Skoda през декември, предпочитайки западна марка пред местна или китайска алтернатива. На цена от 2.5 млн. рубли въпросният автомобил Skoda е с около 1 млн. рубли по-скъп спрямо цената преди година, но е с приблизително толкова по-евтин от чисто нова версия.
Антон казва, че се е чувствал късметлия, че е купил употребявана кола на чужда марка с малък пробег, тъй като инвентарът е пред изчерпване.
Новата кола вече е просто предимство за богатите хора, освен ако не е Lada или китайска кола", твърди той.
Според Autostat средната цена на продадените през миналата година нови автомобили се е увеличила със 17% до 2.33 млн. рубли, а на употребяваните - с 32% до 890 хил. рубли.
Чешкият производител на автомобили Skoda Auto, подразделение на Volkswagen, заяви, че доставките за Русия са спаднали с 80% през 2022 г. Volkswagen затвори руските си фабрики и спря вноса, но все още не се е споразумял за продажба на активите си в страната.
Вносът на употребявани автомобили скочи миналата година, като лидер в това отношение е Япония. Островната страна ограничи износа на скъпи автомобили за Русия, но употребяваните автомобили, внесени от физически лица, не подлежат на ограничения.
Пазарните анализатори очакват продажбите на нови автомобили в Русия да нараснат до около 800 хил. броя през тази година от 687 370 през 2022 г., но все пак да останат далеч под регистрираните през 2021 г. над 1.6 млн. превозни средства.