Шишков оправда с ОВОС-а тайното подписване на договорите за „Струма“ през Кресна
Регионалният министър твърди, че до окончателното избиране на трасе няма да се харчат пари за строителството на обхода
Тихомълком подписаните договори за 23.6-километровата отсечка през Кресненското дефиле били необходими, за да започне доизграждането на пътен възел „Кресна“ и пътните връзки към него. Единствено така било възможно да не се загуби действащият ОВОС за трасето, който трябваше да изтече в началото на май месец. Това заяви регионалният министър Иван Шишков по време на изслушване в ресорната комисия в парламента.
Въпроси по темата бяха отправени от ГЕРБ и коалицията ПП-ДБ, но и двете политически сили не попитаха защо добрите намерения на министъра минават през тайно подписване на контрактите и защо информацията за това не бе съобщена публично.
Припомняме, че във вторник министърът направи първа копка на обхода на Кресна и пътните възли, които са част от т.нар. лот 3.2.1 на магистрала „Струма“. Месеци преди това еколози алармираха, че се готви прикрито строителство в дефилето, но отговорните институции отричаха.
Въпросният лот, заедно с другият – 3.2.2 – формират цялата отсечка, предвидена да мине през Кресненското дефиле. Церемонията премина с протести и арести на еколози и природозащитници, които смятат, че с тези действия се предопределя трасето във вариант, избран от ГЕРБ, а именно – трафикът в посока Гърция да минава по съществуващия път Е79 през дефилето, а в посока София по нов път източно от него. Протестиращите настояват и двете платна да бъдат качени по склоновете на Пирин.
Разрешението за строеж и ПУП-ът не предопределят трасето. Ако се избере варианта „горе-долу“ (бел.р. – двете разделени платна), тогава ще се възползваме от ОВОС-а. Ако се наложи, ще го изменим, но процедурно печелим време“, заяви министърът.
Той допълни, че така държавата е спечелила поне 3 – 4 години време напред. Анализът на екологичните мерки пък ще бъде готов до 2 – 3 месеца.
Това е поредният срок, за който Шишков говори. Въпросният анализ трябваше да е готов още през януари, след това остана за края на април месец, или малко преди да изтече ОВОС-ът. Не стана ясно как обаче може да започне доизграждането на обходния път на Кресна, макар и да става въпрос за 200 метра, без ключовия анализ.
Има и европейско финансиране и накрая Европа ще легитимира каквото и да било като оценка и трасе. Всички трябва да бъдем спокойни“, заяви Шишков.
Припомняме, че участъкът е включен в новата оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., но проектът все още не е получил зелена светлина от Европейската комисия.
Договорите с изпълнителите може да бъдат прекратени
Шишков побърза да успокои депутатите, че тихомълком подписаните договори за проблемното трасе може да бъдат прекратени, ако се избере друг вариант за преминаването му през дефилето. Министърът заяви, че не знае точната сума на контрактите, но побърза да припомни, че фирмите са избрани още преди той да седне в министерското кресло.
Аз не я знам точната сума на договорите. Към договорите има и анекси и според тях строителството ще се извършва само върху участъка с разрешение за строеж. Ако не се избере трасето с двете разделени платна, означава, че договорът няма да продължи да се реализира, т.е. няма да похарчим 1 лев повече от това, което ще строим.“
Припомняме, че общата стойност на договорите, подписани тайно през април тази година, е почти 1.2 млрд. лв. с ДДС. Дължината на целия участък е около 23.6 километра, което означава, че километър от него ще струва около 49.5 млн. лв.
За първия лот АПИ избира изпълнител в края на 2019 г. Това е ДЗЗД „АПП ЛОТ 3.2.1“, с участници „Грома Холд“, „Европейски пътища“, „Водно строителство – Благоевград“, „Пътпроект“ и „Вахостав-СК“. Стойността на контракта е почти 600 млн. лв. с ДДС. Предвидени са 3 пътни възли, 3 тунела, 10 виадукта с обща дължина около 3.5 км, както и 3 броя надлези и подлези.
За втория лот в края на 2020 г. за изпълнител е избран ДЗЗД „АМ Струма – 3.2.2.“, с участници „ГБС – Инфраструктурно строителство“, „ЕПОС – Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас“ и „Главболгарстрой Интернешънъл“. Стойността на договора е малко над 570 млн. лв. с ДДС. По трасето ще има още 4 тунела, 10 виадукта с приблизителна дължина около 3.6 км, 9 пресичания със селскостопански пътища.
По силата на този контракт бе направена първата копка във вторник на обхода на Кресна. Това е упоменато дори в допълнителния анекс, сключен между АПИ и изпълнителя в края на април тази година. По думите на Шишков, ако се избере друг вариант на трасе, то на изпълнителя ще бъде платено единствено за доизграждането на обхода на Кресна.
Ако в един момент обаче стана така, че наистина се тръгне за вариант двете платна горе, не мисля, че има проблем да бъде изградено едното и впоследствие другото платно. Може да ви уверя, че съм говорил с колегите от АПИ, ако се избере вариант „горе – долу“, ще искам да има възможност в заданието за проектиране, един ден второто трасе да бъде изградено горе“, заяви министърът.
Хибрид между магистрала и първокласен път
Шишков коментира, че ако двете платна бъдат изнесени извън дефилето, по склоновете на Пирин, то ще се строи магистрала, „въпреки че скоростта ще е ограничена“. Ако обаче се избере вариантът с разделени платна, то това, което преминава през дефилето, няма да има характеристиките на магистрала.
Ако е едно горе и едно долу, това в дефилето естествено, че няма да е магистрала“, заяви Шишков.
Андрей Цеков (ПП – ДБ) заяви, че платното през пролома ще е първокласен път. Той поиска да знае защо договорите са сключени, след като няма подсигурено финансиране, а и не е ясно дали цените на строителството ще отговорят на сегашната пазарна ситуация.
Пак ще повторя, че проблемът беше ОВОС-ът и че можеше да се върнем 4 години назад.“
По думите на Шишков „такова е наследството“, но до 2029 г. цялата магистрала трябва да бъде довършена. Такъв ангажимент е поела България пред ЕК, тъй като другите участъци от магистралата вече са реализирани с евросредства.