Ще излезе ли БДЖ от 19-и век?
Новото ръководство си е поставило за цел да подобри качеството на услугата
~ 4 мин.
Вече малко повече от месец „Холдинг БДЖ“ е с изцяло ново ръководство, което включва изпълнителният директор Никола Василев и членовете на Съвета на директорите Григори Григоров и Светломир Николов. „БДЖ-Пътнически превози“ също има нов шеф – инж. Христо Иванов, който е дългогодишен служител на железницата. Днес те, заедно с шефа на „Товарни превози“ Людмил Илиев, очертаха бъдещите планове и цели пред дружеството до края на 2024 г., когато изтича договорът на БДЖ с държавата.
По думите на изпълнителния директор на "Холдинг БДЖ" Никола Василев досега комуникацията между двете дружества – Пътнически и Товарни превози, е загубена, но с малко повече контрол и с участието на Холдинга, могат да се постигнат много по-добри резултати.
По думите на изпълнителния директор на "Холдинг БДЖ" Никола Василев досега комуникацията между двете дружества – Пътнически и Товарни превози, е загубена, но с малко повече контрол и с участието на Холдинга, могат да се постигнат много по-добри резултати.
Основната идея на новото ръководство е, че няма да се купуват нови мотрисни влакове на всяка цена. Припомняме, че това беше идея, лансирана от бившите шефове в железницата и особено от изпълнителния директор Владимир Владимиров, който заявяваше неколкократно, че бъдещето на БДЖ ще бъде светло именно заради новите влакове. Не на това мнение е Василев. На въпрос на Economic.bg той отговори, че „идеята не е да се вземе нещо и да се хвалим после и да се чудим как да го плащаме“.
"Типично българска черта е да си купите Mercedes и да му сложите газова уредба. Защо трябва да хвърляме някакъв ресурс, който може да излезе, че няма да си го възстановим“, коментира Василев пред репортер на Economic.bg. Той все пак подчерта, че идеята за закупуване на нещо ново е хубава, но трябва да има достатъчно приходи, за да могат инвестираните средства да бъдат възстановени, а към момента такива липсват. Василев допълни, че за 2019 г. няма да има планирани средства за закупуване на нови влакове, а на 15 февруари предстои от Съвета на директорите да представят бюджета на БДЖ пред Министерството на транспорта за одобрение.
"Нов подвижен състав не би могъл да бъде на разположение по-рано от следващите 5 години", заяви Василев. "Основно се осланяме на това, с което можем да разполагаме в най-кратко време", допълни той и припомни и случая със влаковете Siemens, който доведе до дългове в компанията.Наем на локомотиви
Идеята на новото ръководство е до 3-4 месеца да се стартира обществена поръчка за закупуване на 20 локомотива и 50 вагона, които да бъдат използвани за период от 6 месеца до 1 година, за да може да се изпълнява в цялост графика на движение. По думите на Григори Григоров, това ще е нужното време БДЖ да си стъпи малко на краката и да успее да отремонтира част от наличния подвижен ресурс. Той уточни, че вече се обсъждат подобни действия с български и чужди превозвачески компании, както и възможност за взимане на подвижен състав на лизинг. Средствата, които ще бъдат отделени за наем на влакове за тази година са 2 млн. лв. и по думите на инж. Христо Иванов те ще бъдат осигурени от съкращаването на други ресурси.
От ръководството увериха, че автобуси няма да се пускат, където не достига наличен подвижен състав, както и че няма да се орязват по-непопулярните линии. „Автобуси се ползват само тогава, когато се развали някой влак и няма възможност да се изпрати друг“, обясни инж. Иванов и добави, че в момента тече обществена поръчка за избор на фирми, който да изпълняват подобни форсмажорни превози.
Финансово състояние
„Финансовото състояние на БДЖ е стабилно. Приходите са около 350 млн. годишно, като 50% от тях идват от държавата под формата на субсидия. 40 млн. лв. е капиталов трансфер годишно, около 100 млн. лв. са оперативните задължения към доставчици, с основен кредитор НКЖИ. Около 30 млн. лв. ще бъде печалбата за тази година. 10 млн. лева ще бъде счетоводната печалба на групата“, заяви Григори Григоров, председател на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“. По негови думи дълговете към НКЖИ са натрупани от 2011 г. и са около 80 млн. лв. Целта е те да бъдат изплатени възможно най-бързо – за три години напред с вноски до 5-6 млн. лв. месечно.
Ремонт на наличния подвижен състав
Част от плановете на новото ръководство включват използването на вътрешен ресурс и подобряване на условията в по-голяма част от подвижния състав. За целта за тази година са планирани 59 средни ремонта, които да се извършат в депата на БДЖ, а не чрез обществени поръчки в други външни фирми. Такава поръчка бе спряна вчера от инж. Христо Иванов за ремонт на 9 електрически локомотива, а причината е липсата на конкурентна среда, тъй като само една компания има подходяща оферта.
„Така БДЖ няма реална база за сравнение на оферти и е налице възможност да сключи финансово неизгоден договор“, коментира за Economic.bg инж. Христо Иванов.
„Да изкараме БДЖ от 19 век“
Основната дейност на фирмата е да удовлетвори пътниците и да представя по-модерна услуга. "Искаме хората, които работят за БДЖ, да се чувстват добре и да се чувстват горди, че работят за дружеството, защото БДЖ е един символ в държавата. Това е идеята, с която ръководството сме дошли тук - да направим нещо добро за тази фирма", обясни изпълнителният директор на БДЖ.
"Опитваме се да изкараме БДЖ от 19 век - т.е. да въвеждаме някакви иновационни системи“, допълни той. По негови думи в момента на сайта на БДЖ вече може да се следи за закъсненията на влаковете, както и че в най-скоро време ще може да се наблюдава и актуална информация за движението на влаковете. Освен това той акцентира върху печално известната билетоиздаваща система, която от години стои в едно и също положение, но увери, че ще се работи и за това тя да заработи възможно най-скоро.
В двете дружества работят около 8500 човека като от Холдинга обясниха, че към момента няма планове за оптимизиране на персонала.