Ще наемем рекорден брой служители на Летище Варна през 2018 г.
Инвестираме над 12 млн. лв. в летището през тази година
Димитър Костадинов, директор на Летище Варна
~ 7 мин.
Концесионерът на варненското летище „Фрапорт“ обяви, че от началото на годината през летището са минали 220 хил. пътници. Компанията очаква ръст на трафика от близо 10% за двете си черноморски летища – Варна и Бургас. В голям процент това се дължи на увеличаването на авиокомпаниите, които оперират на летищата, както и мрежата от нови дестинации – 20 нови за тази година. За предизвикателствата и целите пред сектора, инвестициите и служителите на компанията „Фрапорт“, разговаряхме с директора на Летище Варна Димитър Костадинов.
Г-н Костадинов, Летище Варна обяви впечатляващи резултати за обслужените полети през първото тримесечие – 92% ръст на годишна база. На какво се дължи това?
- Усилията да увеличим броя на полетите датират от повече от 3 години. Най-вече причината е в успешните споразумения, които бяха сключени с low-cost авиокомпаниите и увеличаването на броя на зимните полети на Летище Варна. 13 дестинации станаха, преди бяха 6 - с увеличен брой ротации на седмична база. 220 хил. са към момента пътниците, които сме обслужили от началото на годината.
Обявихте, че предстои да пуснете 6 нови дестинации. Кога ще започнете да обслужвате тези линии?
- Те са със различен старт и от гледна точка на типа на полетите са основно чартъри. Сезонът започва третата седмица на май с увеличение на полетите - над 220 полета на седмична база. Новите дестинации – всички започват след 21 май и от гледна точка на трафик и на разпределение те представляват сравнително малък процент от основния трафик на Летище Варна. Основните са low cost – 20% и чартъри – 34%, останалото са редовни линии.
Очаквате ли тази година да има и още нови дестинации, освен тези 6?
- Това са новите дестинации. Специфичен е трафикът на Летище Варна, защото голяма част от полетите са чартъри или редовни линии за сезона. Там динамиката е много голяма и зависи много от туроператорите. Това, което е интересно за сезона тази година е, че минаваме 2 млн. и че общото число в края на годината на растеж ще бъде над 10% на пътниците и над 8% на полетите. Това е уникална година за Летище Варна и ни позиционира на различно място в класациите на летищата в Европа.
Кои авиолинии ще добавите към семейството на варненското летище?
- Има 11 нови авиолинии. Към момента имаме 74 авиолинии, които оперират до Летище Варна. Ryanair Sun започват да оперират от летището с полети до Варшава, Познан, Краков. Също така "Победа" ще лети шест пъти седмично до Москва. До Великобритания Thomas Cook Airlines UK има полети до Манчестър, Лондон. Brussles Airlines, Transavia. Бейрут е интересна нова дестинация. Това е сравнително малка част от трафика. Той е интересен тази година по пазари, защото за първи път немският пазар или немските пътници ще минат 600 хил. – очакваме някъде около 660 хил. пристигащи и кацащи пътници по немски дестинации. Интересно е, че продължава увеличението на полските туристи.
Имаме очаквания, че ще има допълнителни записвания от страна на руските туристи поне до средата на май. Очакваме този минус, който обявихме да бъде коригиран, даже имаме очаквания да достигнем нивата от миналата година. Все още имаме надежди да бъде компенсиран руският пазар.
Интересна е тенденцията за растежа на Летище Варна, защото за последните 8 години всяка година имаме растеж. Такъв силен период чисто в исторически план няма в модерната история на Летище Варна и гледаме с оптимизъм към 2018 г. с очакване да достигнем 2 млн. пътника.
В интервю за Economic.bg Wizz Air обяви, че полетите им от Летище Варна са тестови и ще останат, само ако им е изгодно. Смятате ли, че те ще останат?
- Оптимистично гледаме и на полета до София. Към момента по вътрешни линии имаме 9% ръст. От гледна точка на натовареност можем да се похвалим с добра натовареност на полети до София, така че сигналите, които пазарът дава са, че по-скоро ще остане този полет.
Wizz Air говори за дъмпинг от страна на автобусните превозвачи. Смятате ли, че има нещо такова?
- Мисля, че там към момента са балансирани цените, говоря за автобусния транспорт и някакъв сериозен дъмпинг към момента аз специално не виждам. Пазарът е много динамична категория и може да се промени това доста бързо, но по-скоро сме оптимистично настроени за това, че ще остане този полет и не би трябвало да имаме притеснения тази и следващата година относно вътрешния трафик. Очакваме някъде около 270 хил. да бъдат пътниците в двете посоки от София до Варна.
Ако тенденцията за все повече компании на Летище Варна се запази, има ли опасност да стане като на Терминал 1 в София – да няма капацитет летището да обслужва полетите?
- Това е нещо, което гледаме много изкъсо и то стартира със записванията и с разпределението на полетите по часови интервали – т.нар. слотове. Към момента това, което очакваме за пиковия ден за Летище Варна, който обикновено е петък, 30-31 седмица и мисля, че това е 17 юли – максималният трафик ни е 131 полета или на час някъде около 2000 пътника. От гледна точка на капацитет към момента нямаме някакви притеснения, че имаме недостиг било то от инфраструктура или ресурси. Тази тенденция ние искаме да се запази и правим всичко възможно да имаме нови дестинации и полети и броят на пътниците да расте всяка година, защото това ни е бизнеса и предоставя възможност за пътуване както на гостите на Варна, така и на гражданите на региона.
Ние сме задължени да отговаряме на търсенето по начин, който от гледна точка на обслужване е съгласно с международните изисквания. Нямаме притеснения, в пиковия ден очакваме близо 20 хил. пътника за 24 часа. Това са цифри, които сме виждали и в миналото. Разпределението на полетите е много важно. Една от причините да имаме ръст, а да нямаме проблем с капацитета е това, че ръстът е разпределен по-равномерно и това, че сезонът стартира 2 седмици по-рано, спрямо предходните години. Капацитетът в средата на сезона е нещо, което притеснява и хотелиери и ресторантьори, автобуси, работната ръка най-трудно се осигурява.
Какви са планираните инвестиции в Летище Варна през тази година? Планирате неговото разширение и внедряването на нови технологии, като например система за мъгла, за избягване на удар с птици и т.н.?
- От началото на концесията, вече 11 години, можем да кажем, че третият по големина проект тече на летището и това е рехабилитацията на рульожка „А‘“ (Алфа) – нова конфигурация, настилка, с изцяло нова структура, единствената рульожка, която имаме с осево осветление. Проектът е за 7.5 млн. лв. Надяваме се до края на месеца първите самолети да минават по тази рульожка. Ще усетят и пилотите даже и пътниците тази иновация и от гледна точка на инвестиция можем да се похвалим, че това е поредната сериозна инвестиция на Летище Варна. Светлосистемата на летището също е много сериозен проект, който вече приключи, рехабилитацията на хангара е 1.2 млн. лв., стартирахме и рехабилитацията на перона (зоната за самолетните стоянки) с инвестиция от 1.6 млн. лв.
Общо всички инвестиции за тази година възлизат на 12 млн. лв. така че имаме доста работа и ще се похвалим с добри резултати. Нови технологии – винаги правим нещо ново. За рульожка Алфа, както казах, тя е първата с осево осветление на летището. За перона правим вградена система за ел. захранване на самолетите, които са обслужвани. Това за първи път се прави в България. Новата посока, която търсим – екология, горива за обслужване ще ни постави в листа на летищата, които гледат към зелената енергия и които гледат към модерния начин на обслужване. Проектът за светлосистемата – изцяло нова, модерна от гледна точка на захранване. Стълбовете, които използваме, също са от специфичен материал. Във всяка една от инвестициите, които правим, гледаме да се получи максимално от технологиите и модерните решения, които в бранша се внедряват и да направим оценка дали са подходящи за Варна – някои са, други не. Можем да се похвалим ,че сме водещи по отношение на технологии.
Какви са финансовите резултати на Летище Варна за първото тримесечие?
- Обхватът специално на моята позиция е много повече оперативен. Имайки предвид добрите резултати от началото на годината това, което можем да споделим е, че дружеството е финансово стабилно. Нямаме проблем с изплащането на заплати, заплащането на фирмите подизпълнители, на държавата, не мога да кажа нищо друго освен да се похвалим, че нямаме проблеми. Изпълнили сме заложените си цели.
Каква ще е стратегията Ви за допълнително подобряване на финансовите резултати в бъдеще?
- Две са основните неща, които могат да помогнат за подобряване на резултатите. Първото нещо е внедряването на новите технологии, подобряването на малките детайли, които от гледна точка на ефективност и ползване на ресурси от типа на ел. енергия, горива, позволяват да сме по-ефективни. Другото важно нещо е ,разбира се, пазарът и ръстът, който ни дава възможност да сме по-добри. Към момента имаме добри сигнали от пазара и от партньорите и гледаме напред с много голям оптимизъм. Разбира се, в днешния свят нещата са доста променливи и винаги корпорациите трябва да бъдат готови за преобръщане. Всеки един трябва да е подготвен за изненади и за промени – както в трафик, така и в изисквания, нормативи, законодателни нормативи. Много внимание отделяме на това и се надяваме, че при промени ще бъдем достатъчно бързи, така както пазарът го изисква.
Ще наемате ли още служители на летището?
- Наемането на служителите започва с пускането на полетните програми от страна на компаниите. Това е процес, който стартира от предходната календарна година и приключва с навлизането в сезона, т.е края на май, началото на юни. Първите служители вече са назначени. Очакваме около 780 служители да работят - постоянни и сезонни към Летище Варна. Това са само служителите към „Фрапорт“. Така или иначе един от основните ресурси са хората и областта е специфична, тъй като има нужда от обучение. Рекордни ще бъдат хората, които ще бъдат назначени на Летище Варна от гледна точка на бройка. Тя следва трафика и съответно броя на пътниците и самолетодвижението. Нормално е с развитието на летището и увеличаването на трафика да се увеличи и броят на хората, които ще работят за нас.
Какви цели си поставя компанията за тази година?
- Основните цели са свързани с това да си изпълним полетната програма. Да си изпълним всички договори за качество на обслужването – с всяка една авиокомпания имаме договор за качество. Много важно е от гледна точка на закъснения и удовлетвореност авиокомпаниите и пътниците да бъдат доволни и това, което прочетат в разписанията, това да се случи. Не искаме Летище Варна да бъде причина за закъснения и неудобство. По отношение на трафика правим усилия да привличаме нови авиокомпании и да разширяваме мрежата и дестинациите, с които работим. 116 са дестинациите, до които ще имаме полети тази година. Надявам се да продължим с успешното договаряне за по-голям трафик.