Ще се разболее ли от COVID-19 пазарът на бизнес имоти?
За разлика от финансовите пазари, имотния може да реагира на промени, казват експерти
Ситуацията, в която се намираме и разпространението на заразата ще се отрази негативно на пазара на бизнес имоти в страната, но само в краткосрочен план. Това прогнозират от консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.
„Пазарът на имоти е функция както на общата икономическа картина, така и на бизнеса на клиентите – купувачи, продавачи, наематели, инвеститори. За разлика от финансовите пазари обаче той реагира на промените с известно забавяне“, уточняват експертите.
Според тях най-осезаемо ще се видят последствията от вируса върху сектора в следващите три месеца. Тогава ще се забави активността на наематели и купувачи. Заради чисто физическите ограничения, които налагат властите и здравните органи, много компании ще отложат плановете си за разрастване, а в някои случаи ще предпочетат да разполагат с финансови буфери, за да си гарантират спокойствие в по-трудните периоди. Очаква се и ръст на свободните площи на офис пазара, което от своя страна ще окаже натиск върху наемните нива. Тази прогноза значително се различават от това, което експертите прогнозираха в началото на годината. Тогава те казваха, че свободните офисни площи стават все по-малко.
В средносрочен план пък ще наблюдава цялостно преструктуриране на отделни бизнеси, което ще се отрази и върху пазара на имоти, смятат експертите. „Тоталната дигитализация и виртуализация, на която вече сме свидетели, ще стимулира още по-динамичното развитие на IT и аутсорсинг бизнеса, които са и основните играчи на офисния пазар в България“, казват още от Forton.
Това обаче от своя страна неминуемо ще доведе до освобождаване на работна ръка, което ще има негативен ефект в краткосрочен план, но в средносрочен ще бъде шанс за преквалификация.
Сегашната ситуация с блокирани производства и спрени доставки показва, че е нужна диверсификация на мощности и реорганизация по веригата на доставка (supply chain). Това ще подсили ефекта от търговските войни и ще подтикне редица компании да търсят алтернативни локации и доставчици, за да подсигурят цикъла си на производство в случай на затрудняване на обстановката, прогнозират още от консултантската компания.
Очаква се още онлайн магазините и всички компании по веригата на доставка (куриерски, логистични и т.н.) да станат все по-ключов фактор за търсенето на складови и логистични площи. Не е изключено сегашната ситуация на ограничено потребление да доведе до трайно преосмисляне на потребителските навици в бъдеще.