Ще спаси ли Китай скърцащите български влакове
Броят на българите, използващи влакове, е намалял наполовина между 2000 и 2015 г., а обемът на товарите е 1/10 от този през 80-те години
~ 2 мин.
Най-мощният в Европа парен локомотив „Баба Меца“ се оказа голям хит в България, след като макар и в „пенсионна“ възраст тръгна тази пролет през зашеметяващия пейзаж от София до Черепишкия манастир.
Особена атракция е луксозният вагон, използван от бившия цар на България Борис III (1918-1943 г.).
"Толкова елегантно и скромно", излъчва Рада Ганчева, 58 г. Ретро изживяването определено се оказва добра оферта от страна на Българските държавни железници и донесе значителни приходи, пише в свой анализ за БДЖ Агенция Франс прес, цитирана от БГНЕС.
Другата елитна влакова композиция "Витоша експрес" на бившия държавен лидер Тодор Живков също ще бъде на разположение в най-скоро време, обещава, изпълнителният директор на компанията Георги Друмев.
Хроничен дълг
Все пак този успех оспорва тежкото състояние на железниците в най-бедната страна на Европейския съюз. Според проучване на „Бостън Консултинг“ от 2015 г., българските влакове имат най-лошото качество и най-ниски нива на безопасност сред 25-те европейски държави, участвали в изследването.
Броят на българите, използващи влакове, е намалял наполовина между 2000 и 2015 г., а обемът на товарите е 1/10 от този през 80-те години, посочва, зам.-председател на УС на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС).
Западналата инфраструктура и старите локомотиви осигуряват средна скорост на влаковете от едва 55 км/ч. Ето така 440-километровото пътуване от София до Варна трае по осем часа и това е така нареченият "експресен влак". "Започнахме с 40-минутно закъснение и пристигнахме четири часа по-късно от обявеното. Пътуването ни отне общо 12 часа“, споделя една от смелите пътешественички Мария Дамянова, на 48 години.
Страшните истории изобилстват в интернет и за никой не е тайна как и най-простото пътуване може да се превърне в кошмар – особено през зимата.
"Железни нерви и много храна са необходими, ако искате да пътувате с влак в България", пише в социалната мрежа Маргарит Благоев, 35-годишен.
Китайските надежди
БДЖ има дългове на стойност близо 240 млн. евро, възпрепятстващи инвестициите и обновяването на влаковата инфраструктура. Кражбите и множеството нарушения водят не само до недоволство, но и до редица инциденти. Световните агенции дават пример с инцидента от Хитрино през декември.
И след като в продължение на години железниците ни така и не успяват да привлекат средства на своя страна, „месията“ най-сетне идва. Това е Китай. Страната се опитва сериозно да инвестира в инфраструктурни проекти в Източна Европа и в някои други региони.
Наскоро Министерството на транспорта обяви, че Китайската корпорация за железопътен подвижен състав (CRRC, China Railway Rolling Stock Corporation) обеща да възстанови 130 млн. евро от дълговете на БДЖ и да инвестира още 170 млн. евро в нови влакове. Освен това Пекин предлага да инвестира и 300 млн. евро в нов завод за монтаж на влакове.
В момента правителството проучва параметрите на тези предложения.
Само че не всеки в България е доволен от тази перспектива. "Това предложение просто ще доведе до преструктуриране на дълга и до нови заеми поради свръхзадлъжнялостта на БДЖ", казва икономистът Георги Ангелов. "Проектът ще увеличи риска от фалит", допълва той пред АФП.