„Сименс“ не приема поведението на БДЖ с поръчката на мотрисите
Два дни след изборите държавната компания прекрати търга, тъй като двама от тримата кандидати решиха да се откажат сами
“Сименс Мобилити” ЕООД изразява категоричното си несъгласие с начина на провеждане на процедурата за доставка на нови 16 електрически мотриси за нуждите на БДЖ. Дъщерното дружество на германския гигант също така не приема мотивите, с които беше прекратена поръчката от страна на ръководството на железницата, както и поведението на другите участници. Изявлението на компанията, която беше един от тримата кандидати, идва седмица, след като "БДЖ-Пътнически превози" прекрати конкурса с мотивите, че „е налице само една подходяща оферта (тази на „Сименс“), което възпрепятства реалната конкуренция“.
За „Сименс“ остава неясно защо другите две компании („Алстром“ и „Щадлер“) не са се явили, не са изпратили свои представители и не са взели участие при преговорите, като намира за неетично поведението им.
„Ние сме убедени, че подобни действия не са съвместими с добрите бизнес практики както в България, така и по света. “Сименс Мобилити” заявява, че ще продължи да отстоява принципите на етичния бизнес и в бъдеще, с всички предвидени от закона средства, водени от убеждението, че подобни неетични практики вредят сериозно на имиджа на страната ни като добро място за развиване на бизнес“, посочват от компанията.
От компанията заявяват, че са участвали във всички етапи от процедурата добросъвестно и в интерес на успешното й провеждане и завършване, така че напълно да отговорят на изискванията на възложителя – именно БДЖ. Била е осигурена възможност на представители на държавното жп дружество да разгледат на живо предложения влак от компанията, чийто модел е бил използван за тестове в България.
Компанията отбелязва и факта, че съставът на БДЖ е обновяван последно в периода 2005-2010 г. и оттогава „не е проведена нито една успешна тръжна процедура за закупуване на нови мотриси след като през 2018 г. беше открита и впоследствие прекратена друга процедура за доставка на 42 броя нови мотрисни влака за нуждите на БДЖ.“ Според компанията, това е в ущърб на българските граждани, но и нанася щети върху имиджа на националния превозвач.
„Подобно забавяне в процеса на обновяване чрез закупуване на нов подвижен състав е за сметка на българските граждани, както и в ущърб на БДЖ, които от една страна полагат усилия да възродят имиджа си като национален превозвач, предлагащ комфорт, безопасност и бързина, а от друга страна биват поставяни в ситуации, в които са принудени да взимат решения, противоречащи на собствения им стремеж за развитие.“