Siemens поиска спиране на обществената поръчка за новите влакове
Германската компания иска промяна в част от техническите изисквания, които насочват към един доставчик
Германският концерн Siemens е поискал спиране на обществената поръчка за закупуване на 42 нови мотрисни влака, която „Холдинг БДЖ“ пусна на 17 август, пише OffNews. Търгът е на стойност 675 млн. лв., като 450 млн. лв. са предвидени за машините, а 225 млн. лв. за тяхното обслужване.
Компанията изисква промяна на част от условията, както и техническите изисквания. Според източниците на OffNews, фирмата смята, че така публикуваната поръчка отговаря на конкретна компания. Свързахме се със Siemens, които потвърдиха, че са изпратили писмо с препоръки, но се въздържаха от по-обстоен коментар по темата. В писмото от германския концерн се посочва още, че не е логично да се използват за дълги разстояния мотрисни влакове, които са за регионални превози.
Първоначалната идея на дружеството бе да закупи мотриси, които да развиват скорост от 220 км/ч с 350 места. В поръчката обаче фигурират влакове с максимална скорост 160 км/ч и 230 места.
От "Холдинг БДЖ" обясниха за Economic.bg, че писмо от Siemens има, но в това няма нищо необичайно, тъй като в 10-дневен срок заинтересованите от търга могат да изпратят искане с предложения за изменение в поръчката. Освен Siemens, още една компания е изпратила такова писмо към БДЖ.
Преди да бъде обявен търгът за новите влакове в медиите се тиражираше информация, че „нарочно“ се намаляват параметрите (като скорост и брой седалки), за да отговарят те на точно определена фирма. От БДЖ обаче обясниха пред Economic.bg, че в техническата спецификация е посочено, че мотрисите трябва да бъдат конструирани за скорост на продължителна експлоатация от 160 км/ч и конструктивна скорост до 200 км/ч, което „не може да бъде разглеждано като намаляване на параметрите“.
Така публикуваната поръчка се доближава най-много до евентуалната цена на една конкретна компания. През миналата година БДЖ се обърна към четири производители на влакове за прогнозна стойност на доставката на 41 мотрисни влака (каквато беше първоначалната идея на дружеството), както и поддръжката им за определен период след това. Най-близката до 420-те млн. лв. обявени тогава, е офертата на полската компания ПЕСА Бидгош – 390 млн. лв. Останалите оферти на големите производители Сименс, Щадлер и Шкода са далеч по-високи. Най-високата оферта е на Siemens - 630 млн. лв.
Припомняме, че през 2008 г. бяха закупени 25 влака Siemens, а основният проблем при тях беше липсата на поддръжка.
*Коментарът на "Холдинг БДЖ" е добавен при по-късна редакция в 13.51 ч.