„Син флаг“ – възможност за подобряване на имиджа на българския туризъм
Рекорден брой плажове в България получиха признанието за Лято 2023
Най-утвърденият екоетикет в туристическия сектор – „Син флаг“ – ще носят 21 български плажа и едно пристанище през това лято. Което е своеобразен рекорд за България, след като през 2022 г. по българското Черноморие се вееха 19 сини знамена.
Към традиционните носители на етикета в бургаски регион от тази година се присъединява и още един плаж в Св. Влас, стана ясно след като международно жури прегледа всички кандидатури в средата на април и в началото на месец май обяви спечелилите признанието.
Проверка на Economic.bg установи, че бургаска област е най-наситена със сини флагове. Ако се започне от север на юг, това са плажовете Обзор – Централен, Св. Влас – Изток, Св. Влас – Нов плаж, трите плажа на Слънчев бряг, Несебър – Юг, Поморие – Изток, Созопол – Централен и Созопол – Харманите, Къмпинг "Черноморец", Дюни, Дюни – Юг и Аркутино.
Ето кои са и останалите плажове, получили признанието „Син флаг“:
- Бялата лагуна
- Албена
- Кранево-Север
- Златни пясъци
- Слънчев ден
- Хижа Черноморец-Юг
- Бяла-Юг
- Дюни
- Дюни-Юг
- Аркутино
- както и единствената, отговаряща на световните стандарти и отличена марина в България – Марина Диневи.
Какво е „Син флаг“?
Синият флаг е въведен в България през 1995 година с награждаването на плаж Слънчев бряг с отличието. Всяка година Син флаг се присъжда на над 5000 плажа, яхтени пристанища и туристически кораби в 50 страни по света.
Синият флаг произхожда от Франция от 1985 г. и като най-утвърденият еко-етикет в света има мисията да насърчава екологичното образование и устойчивото развитие на туризма и цели да повиши екологичното съзнание и да насърчи доброто управление на плажове, яхтени пристанища и лодки за екотуризъм по целия свят.
Според Националния координатор на Програмата „Син флаг“ тя се е доказала през годините като отличен пример за успешна процедура, създаваща възможности за овластяване на всички заинтересовани страни в досег с плажовете – местни жители, туристи, концесионери да допринесат положително за устойчивото управление на крайбрежието, да опазват крайбрежните екосистеми, като същевременно се привличат нови посетители и се насърчава отговорният туризъм.
Българско Движение „Син флаг“ управлява Програмата „Син флаг“ в България от името на Фондацията за екологично образование (FEE) - най-голямата световна организация за екологично образование, с членове от всякакъв вид и размер във всяко кътче на света, наред с другите й Програми – Зелен ключ, Екоучилища, Учим за гората.
Нови възможности
Растящият брой български плажове, които получават международно признание за качество, е поредната добра възможност за страната ни за подобряване на имиджа на туристическия сектор, както и реализирането на по-добра рекламна кампания. На това мнение е председателят на Националния борд по туризъм Полина Карастоянова.
От една страна, признанието „Син флаг“ е елемент от цялостната концепция за реклама на страната. От друга, обаче всеки отделен бранд по Черноморието има своя корпоративна реклама и влагат огромни средства в различни канали“, казва Карастоянова пред Economic.bg.
Тя отново повдига темата за средствата за национална реклама и колко „скромни“ са те. Карастоянова направи сравнение с парите, които частния бизнес отделя за реклама и привличане на туристи - „два до три пъти повече средства“.
Припомняме, че през 2022 г. на Министерството на туризма за реклама бяха отделени едва 18 млн. лв. Поради липсата на гласуван Бюджет 2023 към днешна дата ведомството разполага с едва една дванадесета от тази сума/
Редно е да се каже, че потока туристи и интереса към България, всъщност се базира на съвкупността от националната реклама с този на частния бизнес“, уточнява Карастоянова.
Амбиции
В края на Лято 2022 служебният министър на туризма Илин Димитров обяви амбициозна цел за поне 40 плажа по българското Черноморие със „Син флаг“ през 2023 г.
Очевидно служебната власт не успя да постигне намеренията си, но от бранша оценяват труда на ведомството и оправдават непостигнатите цели с „обективни обстоятелства“.
Подкрепям амбициозните цели. Има обективни обстоятелства, които понякога правят невъзможно реализирането на тези цели и това не значи че те не са в развитие. Мисля, че е крайно време българския туристически продукт да бъде поставен в „А група“ на секторите и да продължаваме да си поставяме амбициозни цели“.